14-06-2008, 12:22
|
|
|
|
חבר מתאריך: 02.06.07
הודעות: 6,305
|
|
תיקון
אני חייב לתקן מה שאמרת לגבי מנועים חשמליים, מנועים היברידיים וחיסכון בדלק.
- אתה צדק באופן כללי שמערכת היברידית חוסכת בדלק, אך לא מהסיבות שמנית.
- נסיעה על מנוע חשמלי בלבד הניזון מסוללות לא חוסך שום דלק, היות ואת הסוללות צריך להטעין מחדש. אם ההטענה באה ממקור פנימי - דיזל - או ממקור חיצוני - רשת החשמל - בסופו של דבר נשרף דלק. והערה בעניין זה - בתנאי קרב, אף אחד לא יחפש שקע חשמלי מיוחד לאמפראז' גבוה, בסביבה עויינת, עם רשת חשמלית מנותקת, וישב שעות לטעון מצברים! בעבר השתעשעו ברעיונות קצת יותר מעשיים, כגון מנוע דיזל רב דלקי שניתן לתדלקו בכל תחנת דלק בכל מה שיש - מבנזין באוקטן גבוה ועד נפט. במציאות זה לא עבדמספיק טוב - וראה התקלות החמורות בפיתוח הצ'יפטיין.
- מנוע דיזל להנעת רק"מ יכול בעיקרון להיות קטן יותר, היות והוא פועל בצורה שונה. בעוד שמנוע דיזל רגיל פועל בטווח סל"ד שונים לפי צרכי הנסיעה, הרי שדיזל המניע אלטרנטור יכול לפעול בסל"ד קבוע ואידיאלי מבחינת צריכת הדלק, אם הוא מטעין את המצברים, ואלה מספקים את האנרגיה למנועים החשמליים בהינע הסופי. במציאות - זו מערכת ליניארית החשופה לתקלות. המבנה ההגיוני יותר הוא זה שבו ההינע המכני הסופי מקבל כח או מהדיזל או ממנוע חשמלי או משניהם. זה מאפשר גמישות תפעולית ויתירות. במקרה של תקלה בהינע החשמלי - ניתן להמשיך לנוע על הדיזל בלבד. במצב של התגנבות, אפשר לנסוע למרחק קצר על המנוע החשמלי. זה יכול למשל לאפשר גם היחלצות באם הדיזל נפגע. במצב שבו צריך זינוק מהיר במיוחד, או כח נוסף להתגבר על מכשול - אפשר להפעיל בו זמנית את שתי צורות ההנעה. צורה כזו של הנעה מקובלת זה שנים רבות בצוללות. הערה בעניין זה: במקום דיזל במבנה הראשון שתיארתי, בא בהחלט בחשבון מנוע טורבינה, היות ובמתאר הפעולה הזה, הנצילות שלה גבוהה יותר, והיא הרבה פחות בררנית לגבי איכות הדלק (מנוע רב דלקי במידה רבה). היא גם קטנה, קלה וזולה יותר ממנוע דיזל באותו הספק
- חיסכון אחר בדלק בהנעה חשמלית היא האפשרות לבלימה רגנרטיבית. בניגוד לבלמים הרגילים, ההופכים את האנרגיה הקינטית של הרכב הנע, דרך חיכוך, לחום, הרי שכאן, בעת הבלימה, מניע הגלגל המניע את המנוע החשמלי, הפועל כאן כאלטרנטור, ומפיק חשמל הנטען חזרה למצבר. היתרונות, מעבר לחיסכון בדלק, הם בלאי בלמים קטן בהרבה, בטיחות מוגברת (אין אבדן בלמים), האפשרות לשליטה טובה יותר על בלימה בתנאים קשים ע"י בלימה דיפרנציאלית. כאן יש להעיר שהחיסכון בדלק כלל אינו מבוטל: נסו לחשוב כמה אנרגיה קינטית יש בגוף בן 70 טון הנע במהירות 60 קמ"ש!
- יתרון נוסף להנעה היברידית היא מוכנותו של רכב כזה למערכות נשק אנרגטיות בעתיד. אם להביא שוב אנלוגיה מהזירה הימית - בכל תכנון של הדורות העתידיים של כלי שיט בצי האמריקאי, מדובר על מנוע טורבינה המניע אלטרנטור חזק במיוחד, ומשם - מערכת לניהול האנרגיה: להנעה, למיכשור, ולחימוש. מדובר על חימוש המבוסס על תותחים חשמליים (RAIL GUN כנראה) שבקרב יזלול כמויות אנרגיה שנראות כיום דימיוניות, אך יגיע גם לביצועים דימיוניים (פגז היפרסוני מונחה לטווח של כ- 200 ק"מ).
|