25-03-2008, 19:38
|
|
|
|
חבר מתאריך: 02.06.07
הודעות: 6,305
|
|
טווח מקסימאלי
א. הגורם הראשון הקובע את הטווח המקסימאלי הוא האנרגיה הקינטית של הקליע בעזבו את הלוע. אנרגיה זו נגזרת ממהירות הלוע (וזה תוצר סופי של גורמים כגון אורך הקנה, הלחץ לארכו - וזה גם מושפע מפחת של הפעלת המנגנון, מקדם החיכוך בין הקליע לקדח הקנה ועוד) ומסת הקליע.
ב. צורת הקליע - משפיעה על כוחות אווירודינמיים, וזה קובע את מידת אבדן המהירות לאורך מסלול התעופה שלו.
ג. תנאים אטמוספריים כגון לחץ אוויר (בגובה הירי, וכן בגובה המירבי אליו עולה הקליע במעופו), טמפרטורה, רוח, לחות יחסית, והפרעות אחרות כגון גשם, ברד, שלג או להבדיל - אבק וחול. לכל צורך מדעי - מקובל לדבר במונחים של "אטמוספירה סטנדרטית".
ד. יש להבהיר גם את ההבדל בין טווח מקסימאלי בליסטי - שזה ירי בזוית של 45 מעלות, ומדידת המרחק שבו נופל הקליע מרוב "עייפות", לבין טווח מקסימאלי אפקטיבי, שזה הטווח שבו יש לקליע עדיין מספיק אנרגיה כדי לבצע את משימתו. כאשר מדובר בנק"ל - אין לטווח הבליסטי המירבי משמעות רבה, פרט לקביעת מרחקי בטיחות. המצב שונה בארטילריה. שם - האפקטיביות של פגז נפיץ אינה תלויה באנרגיה הקינטית שלו, ולכן הטווח הבליסטי המירבי יכול להיות גם הטווח האפקטיבי המירבי. עם זאת, היות והפיזור הטבעי עומד ביחס יש למרחק, שימוש בטווח מירבי זה סביר רק על מטרת שטח.
למביני דבר - סעיף א' שייך לבליסטיקה פנימית, ב' וג' - לבליסטיקה חיצונית, וד' - לבליסטיקה סופית.
נערך לאחרונה ע"י DZZ בתאריך 25-03-2008 בשעה 19:46.
|