לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 10-04-2008, 11:28
צלמית המשתמש של לידור
  לידור לידור אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 26.10.01
הודעות: 12,156
מידע פרשת מצורע - דברי תורה

מצ"ב קובץ דברי תורה ומאורעות "השבוע לפני" כפי שנכתבו ע"י קובי ביטר, מנהל מערכות המידע של חברת מירס.הוא מפיץ מדי שבוע את גיליון דבר התורה שהוא כותב דרך הדואר האלקטרוני, והדבר מגיע לכמות נמענים גדולה מאוד ביניהם גם חילונים רבים.קידוש ה'.

והפעם בפרשה ובאירועים של היום לפני: ז' – י"ג
- הסיפור המופלא של הויכוח בין החכמים

- מי היו "סותמי הפיות" ברדיו הישראלי

- הבלונדינית המבריקה באביב

- עלייתם לגרדום של שני אליהו

- מפקד הטנקים החסידי

- פרשת קו 300

- רבי משה בן נחמן

ועוד



פרשת מצורע ראשי פרקים

א. פרשת מצורע הינה המשך לפרשה הקודמת (פרשת תזריע). גם בפרשה שלנו ישנם דינים והלכות הקשורים בהלכות של אדם, כלים, בגדים וכן קירות של בתים אשר נגועים ב"צרעת".

ב. קיים מושג בהלכה היהודית הנקרא "טהרת המשפחה" אשר בו בני זוג נשואים מנועים מלקיים יחסי אישות בתקופה בה האשה נמצאת במחזור וכן בשבעה ימים שלאחר מכן ושלאחריו האשה טובלת במקווה מים.

ג. גם בפרשה שלנו וגם בפרשה שקראנו לפני שבועיים (פרשת שמיני) יש התייחסות לטומאת כלים ומה דין כלי חרס אשר בה במגע עם חיה טמאה או בנבלה "וְכָל כְּלִי חֶרֶשׂ אֲשֶׁר יִפֹּל מֵהֶם, אֶל תּוֹכוֹ: כֹּל אֲשֶׁר בְּתוֹכוֹ יִטְמָא, וְאֹתוֹ תִשְׁבֹּרוּ. מִכָּל הָאֹכֶל אֲשֶׁר יֵאָכֵל, אֲשֶׁר יָבוֹא עָלָיו מַיִם יִטְמָא; וְכָל מַשְׁקֶה אֲשֶׁר יִשָּׁתֶה, בְּכָל כְּלִי יִטְמָא. וְכֹל אֲשֶׁר יִפֹּל מִנִּבְלָתָם עָלָיו, יִטְמָא תַּנּוּר וְכִירַיִם יֻתָּץ" במילים אחרות הכלי נטמא ודינו שיש לשבור אותו. ישנו סיפור מעניין בגמרא הידוע בשם "תנורו של עכנאי"



תנורו של עכנאי

וכך מספרת הגמרא: מעשה באיש אשר שבר תנור חרס בגלל שנטמא ולאחר זמן מה הרכיב אותו מחדש תוך כדי שמשתמש בחול כדי לחבר את השברים ונשאלה שאלה האם התנור כשר או לא. "מועצת חכמי התורה" דאז אמרו טמא ואילו רבי אליעזר טען שטהור. במהלך הוויכוח אמר להם רבי אליעזר "אם אני צודק אזי עץ החרוב שנמצא לידינו יעקר ממקומו ויעוף 100 מטר" וכך היה. אמרו לו שאין הוכחה מהחרוב. אמר להם "אם אני צודק אזי המים שבאמת המים יחזרו לאחור" (מים בעלייה?). אמרו לו שאין הוכחה מהמים. אמר להם "אם אני צודק אזי קירות בית המדרש יזוזו" וגם כאן אמרו לו שאין הוכחה. ואז אמר רבי אליעזר במידה והלכה כמוני אזי השמים יוכיחו (נקבל תשובה מהקב") ואכן יצאה בת כל משמים ואמרה שהלכה כמו רבי אליעזר.

קם רבי יהושע שהיה מהחכמים הבכירים ואמר "לא בשמים היא" במילים אחרות מרגע שהקב"ה נתן את התורה לבני אדם ומינה את החכמים (סנהדרין) כפוסקים אזי על פיהם יש לנהוג למרות שאפילו יש סתירה לכאורה בין התורה לבין פסיקת הסנהדרין וכאשר יש מחלוקת בסנהדרין פוסקים לפי הרוב. ממשיכה הגמרא ומספרת שלאחר זמן פגש רבי נתן את אליהו הנביא ושאל אותו מה היתה תגובתו של הקב"ה במהלך הוויכוח ענה לו אליהו הנביא שהקב"ה אמר "נצחוני בני, נצחוני בני". המשך הסיפור מעניין לא פחות היות ובאותו היום ביטלו את כל הפטורים שנתן רבי אליעזר והחכמים התייעצו בינהם מי ילך להודיע לרבי אליעזר היות ויש חשש שרבי אליעזר בקנאתו יכול להשמיד את העולם לכן החליטו שרבי עקיבא ילך להודיע לו.

רבי עקיבא נקט בטקטיקה מעניינת (וכאן אני מצטט מילה במילה את הגמרא "אמר להם ר' עקיבא: אני אלך. שמא ילך אדם שאינו הגון ויודיעו, ונמצא מחריב את כל העולם כולו.מה עשה ר' עקיבא? לבש שחורים, ונתעטף שחורים וישב לפניו בריחוק ארבע אמות. אמר לו רבי אליעזר: עקיבא, מה יום מיומיים? אמר לו: רבי, כמדומה לי שחבריך בדילין ממך אף הוא קרע בגדיו, חלץ נעליו, נשמט וישב על גבי הקרקע וזלגו עיניו דמעות. במקום אחר בגמרא נאמר"תנא: אף גדול היה באותו יום שבכל מקום שנתן בו עיניו ר' אליעזר נשרף."


רבן גמליאל היה באותה תקופה ראש הסנהדרין שקיבל את ההחלטה לנדות את רבי אליעזר ומספרת הגמרא: "ואף רבן גמליאל היה בא בספינה, עמד עליו נחשול לטבעו, אמר: כמדומה לי שאין זה אלא בשביל רבי אליעזר בן הורקנוס. עמד על רגליו ואמר: רבונו של עולם, גלוי וידוע לפניך, שלא לכבודי עשיתי, ולא לכבוד בית אבא עשיתי, אלא לכבודך שלא ירבו מחלוקות בישראל. נח הים מזעפו.

במילים אחרות סיפור זה בא ללמדינו כשיש הנהגה מוסכמת (סנהדרין)חובה עלינו לציית לה. וההלכה היוצאת מהסנהדרין היא על פי רוב.



לפני מספר שנים בבית הכנסת העתיק בקצרין שברמת הגולן הקימה החברה לפיתוח הגולן מיצג אורקולי מקסים המספר את הסיפור שלעיל.

"אמרי אמיר"

1."ולקח למטהר שתי צפרים חיות טהרות" (י"ד, ד') – חכמים אומרים שהמילה "ציפור" היא בגימטרייא "שלום" (376). יש בכך רמז לבעל לשון הרע שבהבאת קרבן ציפורים הוא לא מכפר על חטאו עד שיתקן במעשים את מה שקלקל על ידי השמעת רכילות ולשון הרע. מכוון שגרם לפרוד לבבות בין איש לאשתו ובין אדם לחברו עליו לתקן במעשים ולעשות את הכל כדי להחזיר את השלום על כנו.



2."כי תבואו אל ארץ כנען... ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם" (י"ד, ל"ד) – אופן הפתיחה של הפרשיה במילים "כי תבאו.." מלמד על בשורה טובה לישראל. נשאלת השאלה, וכי איזה בשורה טובה יש בנגע צרעת בבית? ומשיב על כך רש"י שתושבי הארץ הקדמוניים הטמינו אוצרות בקירות הבית ובגלל הנגע נאלצו ישראל לנתץ את הקירות ומצאו את אוצרות הזהב שהטמינו הקדמוניים. אומרים על כך חכמי ישראל שהמדרש מלמד אותנו על ההבדל בין א"י לחוץ לארץ. בארץ , כלפי חוץ יש מראות נגעים אבל הפנים הוא זהב ואילו בחו"ל תחת הברק והזוהר החיצוניים מצויים לא מעט נגעים ופגעים , ושומר נפשו ירחק מהם.


אירועים היום לפני



ז' ניסן רמ"ה 1.4.1485 הרב עובדיה מברטנורא עולה לארץ ישראל

ר' עובדיה מברטנורא נחשב כגדול פרשני המשנה, נולד בשנת 1450 באיטליה בעיר ששמה ברטנירו (ומכאן שמו). ר' עובדיה מברטנורא היה ציוני גדול ולכן בגיל 35 החליט לעלות לארץ ישראל. מסעו שהיה דרך מצרים ארך כשנתיים וחצי ולבסוף הגיע לירושלים. בירושלים נתקל בעוני רב של היהודים ולכן הצליח לגיס כספי מיהודי איטליה לתמיכה ביהודי ירושלים. ר' עובדיה היה דורש פעמים בחודש בדברי תורה שהחידוש היה שהעביר שיעורים אלו בעברית. מתוך האגרות שכתב ניתן ללמוד על מצבם של היהודים בארץ ישראל ככלל ובירושלים בפרט. בירושלים סיים ר' עובדיה מברטנורא לסיים את פירושו על המשנה , פירוש שנחשב עד היום לפירוש המרכזי של המשנה. נפטר ונקבר בפאתי עיר דוד בירושלים.



ז' ניסן תרצ"ו 30.3.1936 תחנת השידור הראשונה בארץ ישראל הוקמה על ידי המנדט הבריטי

תחנת הרדיו הוקמה על ידי שלטון המנדט על מנת לשדר בעיקר חדשות. במקביל לשידורים אלו הוקמו רשתות שידור על ידי המחתרות אשר העבירו את תמונת המצב האמיתית ולא היו משדרים "חדשות מטעם". עם קום המדינה, הפך הרדיו לחלק ממערך ההסברה הממשלתי - תחילה תחת משרד הפנים, ולאחר מכן כמחלקה במשרד ראש הממשלה. בתחילה נקרא הרדיו הממלכתי "קול ירושלים" ובשנת 1950 הפך להיות "קול ישראל". בשנות השבעים, עם הופעת הטלוויזיה, נקראו השידורים "שידורי ישראל" וכמה שנים לאחר מכן, הוחזר השם והיה ל "קול ישראל".



בתחילת דרכו, עבד הרדיו תחת פיקוחו של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון שראה ברדיו מכשיר לגיוס לאומי, להתגייסות עממית ולהרמת מוראל ומשרדו שלט ברדיו ביד רמה. שני עוזרי ראש הממשלה, טדי קולק ויצחק נבון, שלטו בפועל בתוכן השידורים, והכתיבו הודעות וידיעות להנהלת הרדיו שישבה במשרד ראש הממשלה וכן עסקו בתיקון שגיאות עברית לקריינים. ברבות הימים הפך קול ישראל לישות עצמאית אם כי הממשלה עדין ממנה את המנהלים. כיום ישנם מספר רשתות במסגרת קול ישראל ובהם רשת א' רשת ב' רשת ג', קול המוסיקה , ערוץ 88 והרדיו האיזורי. עד לפני מספר שנים מי שרצה להתקבל ולעבוד כקריין ברדיו היה נאלץ לעבור בחינות רבות ורק לאחר סינון רציני נבחרו הקריינים אשר דיברו עברית צחה ונכונה, בשנים האחרונות עם פתיחת התחרות לרדיו האיזורי חדלה העברית מלהיות השפה התקינה של המגישים




ז' ניסן תשל"ג 9.4.1973 מבצע "אביב נעורים"

כחלק מהכרזת מלחמת החורמה במחבלים בעיקר לאחר רצח 11 הספורטאים במינכן הוחלט על פגיעה בראשי המחבלים ששהו בבירות וכן בבסיסי המחבלים בעיר לצורך כך הוקם כח שהיה מורכב מאנשי סיירת מטכ"ל, אנשי הקומנדו הימי וכן חיילים מחטיבת הצנחנים. כמהלך מקדים לקראת המבצע הגיעו אנשי המוסד וחלק ממפקדי הסיירת לביירות, שכרו מכוניות וחיכו לכח העיקרי על שפת הים. בראש המבצע עמד אהוד ברק (לימים הרמטכ"ל וראש ממשלה) אשר לפי פרסומים שונים התחפש לבחורה בלונדינית. כשהכוחות נחתו הובילו אותם לנקודות היעד ובהם: המפקדה הראשית של אירגון החזית העממית, דירות המגורים של ראשי המחבלים, בתי מלאכה ומוסכים של המחבלים. במבצע נהרגו 2 מחיילינו וכ-50 מחבלים ובהם שלושה מראשי אירגון המחבלים.



ח' ניסן תש"ה 22.3.1944 הועלו לגרדום במצרים אליהו חכים ואליהו בית צורי

כחלק ממדיניות מחתרת הלח"י (לוחמי חרות ישראל) להמשיך ולהלחם השלטון הבריטי הוחלט על התנקשות בלורד מוין שהיה ידוע כאנטי ציוני ואשר נתמנה למיניסטר המדינה במזרח התיכון, וממקום מושבו בקהיר היה אחראי לביצוע מדיניות "הספר הלבן". לצורך המבצע נבחרו אליהו חכים ואליהו בית צורי. הפעולה הצליחה ואולם חברי הלח"י נתפסו והועמדו למשפט במצרים, הורשעו ונשפטו למוות בתלייה. עדים שהיו נוכחים בזמן התלייה סיפרו שיצאה נשמתם תוך כדי שירת התקווה. אליהו חכים ואליהו בית צורי נקברו בבית העלמין במצרים.



ט' ניסן תשכ"ט 28.3.1969 נפטר "רב האסירים" הרב אריה לוין

הרב לוין נולד בשנת ב-ו' בניסן תרמ"ה (1885) ברוסיה ובגיל צעיר נתפס לרעיון הציוני ועלה לבדו לארץ ישראל. כאן הפך לאחד מתלמידיו הנאמנים של הרב הקוק וכל דרכו ואמונתו היה בקשר שבין עם ישראל ,ארץ ישראל ותורת ישראל. כל זמנו ומרצו היו קודש להיטיב עם הבריות, לעזור לנצרכים, לתמוך בחלכאים ונדכאים (כגון בבית החולים למצורעים בשכונת טלביה בירושלים), לעודד ולהמריץ חלשים ולהיות אוזן קשבת לכל אדם. את כינויו כ"רב האסירים" קיבל כשלקח על עצמו להיות רב לכל האסירים ובעיקר לאסירי המחתרות. מסופר על הרב כשאשתו חשה כאבים ברגלה וכשהלכו למרפאה אמר הרב לוין לרופא "שהרגל שלנו כואבת"



י' ניסן תשמ"ד 12.4.1984 פרשת "קו 300"

קבוצה של ארבעה מחבלים פלסטינים בני 17 חטפה באיומי סכין אוטובוס של "אגד" בקו 300 שנסע מתל אביב לכיוון אשקלון על כביש החוף ובו 25 נוסעים. בדרך שיחררו החוטפים אשה בהריון אשר הזעיקה את כוחות הבטחון. בבוקר שלמחרת עצרה יחידה של סיירת מטכ"ל את האוטובוס בצפון רצועת עזה, בקרבת מחנה הפליטים דיר אל בלאח. לאחר עצירת האוטובוס פרצו אנשי הסיירת אל תוכו. על הפעולה פיקד קצין צנחנים וחי"ר ראשי תת- אלוף יצחק מרדכי. במהלך הפריצה וההשתלטות על האוטובוס, נהרגה החיילת אירית פורטוגז ונפצעו מספר נוסעים.



שניים מן המחבלים נהרגים במקום, ואילו שני הנותרים נתפסים ומוכים על ידי החיילים על מנת להממם, מחשש שיפעילו מטען נפץ שהיה ברשותם. שני המחבלים נלקחים לחקירה בשדה סמוך, על פי העדויות הראשוניות נראה איציק מרדכי כשהוא מכה את המחבלים על מנת לקבל מידע. לאחר מכן מועברים המחבלים לידי השב"כ בראשות אהוד יתום. בדרך מקבל יתום הודעה מראש השב"כ דאז, אברהם שלום, להרוג את השניים. עיתון חדשות בניגוד להוראת הצנזורה פרסם את העובדות וכן את צילום של המחבלים בעודם בחיים ולכן בהוראת בית המשפט לאחר תביעת הצנזורה נסגר העיתון למספר ימים.



בעקבות הפירסומים מינה שר הביטחון משה ארנס וועדת חקירה בראשות האלוף (מיל) זורע כשבוועדה ישב גם נציג השב"כ יוסי גינוסר. במהלך החקירה ניסו אנשי השב"כ (באמצעות יוסי גינוסר) להעלים ראיות וכן לטפול את האשמה על איציק מרדכי שהיה מפקד הכח שהשתלט על האוטובוס. סוף הפרשה היה שאנשי השב"כ קיבלו חנינה גורפת ואיציק מרדכי זוכה מאשמה.



י"א ניסן ה' ל' 11.4.1279 נפטר הרמב"ן (רבי משה בן נחמן)

הרמב"ןהיה מגדולי ישראל ומחשובי הפרשנים בימי הביניים. הואנולד ופעל בספרד הנוצרית. כמו כן היה הרמב"ן רופא ופילוסוף, מנהיג דתי, יועץ למלך ומראשוני החכמיםשעסקו בקבלה. בגיל 69 נאלץ בפקודת מלך ספרד להתייצבלוויכוח עם מומר נוצרי. בעקבות הוויכוח והספר שכתב על הוויכוח, נאלץ הרמב"ןלהימלט מספרד, והחליט לעלות לארץ ישראל בשנת 1267. בארץ אירגן את הקהילה היהודית בירושלים ובעכו שם ייסד ישיבה והשלים את פירושו הגדול לתורה. הטיף כל ימיו ליישוב ארץ ישראל (בספריו ובמכתביו הרבים) ולכן אף כלל את מצוות יישוב הארץ בין תרי"ג המצוות שבתורה.




י"א ניסן תרס"ב 18.4.1902 נולד מנחם מנדל שנאורסון - הרבי מלובביץ'

מנחם מנדל שניאורסון נולד באוקראינה. שאת עיקר לימודיו בתורה ובהלכה קיבל מאביו. בגיל 16 החליט שנכון גם ללמוד לימודים כלליים והחל ללמוד מתמטיקה. בשנת 1929 התחתן ועבר לגור בברלין. שם למד הנדסה ופילוסופיה באחת האוניברסיטאות לאחר מספר שנים עבר לפריז שם למד באוניברסיטת סורבון. במהלך מלחמת העולם השניה נמלט לארצות הברית שם הצטרף לאביו של אשתו שעמד בראש חסידות חב"ד (חוכמה בינה ודעת) . לאחר שנפטר חמיו בשנת 1950 בקשו ממנו לעמוד בראש החסידות ורק לאחר שנה נענה לכך וכך הפך מנחם מנדל שנאורסון לרבי השביעי של חסידות חב"ד.



לרבי מלובביץ' היתה השפעה גדולה מחוץ לעולם הדתי חרדי והיה בקשרים הדוקים עם כל ראשי הממשלה והנשיאים אשר כמעט בכל ביקור שלהם בארצות הברית נפגשו עימו. ידועה במיוחד החברות שהיתה לו עם זלמן שז"ר (הנשיא השלישי של מדינת ישראל). גם לנשיאים ומלכים של עמי העולם היה כבוד רב לרבי. הרבי מלובביץ' לא גר בארץ ישראל אך הטיף לחסידיו לעלות לארץ ולהתיישב בכל חלקי הארץ לכן אנו מוצאים ריכוזים רבים של חסידי חב"ד בכל הארץ (בנוסף לכפר חב"ד).



אחד מהנושאים החשובים של הרבי היה להפיץ את תורת ישראל לכל היהודים בכל העולם וכל זאת בדרכי נועם. מן המפורסמות שכמעט לכל יהודי בכל מקום בעולם לכשירצה בית כנסת, ארוחה כשרה וכו' בטוח שימצא שליח חב"ד ביזור בין עם בעיירה בקנדה ובין באלסקה או באזורי האמזונס בברזיל. האירוע המפורסם ביותר הוא סדר ליל פסח הנערך בנפאל שלשם מתקבצים כ-2000!! איש בעיקר תרמילאים ישראלים.



גם בארץ ידוע על "טנקי המצוות" שבה משאיות של חבדניקים מגיעים לכל פינה בארץ כולל למחנות צה"ל (למרות התנגדות של מספר אנשים) ומפיצים את מצוות תורת ישראל כמו למשל בחג הסוכות בה מגיעים אנשי חב"ד עם סוכות ניידות ומזכים את עם ישראל במצוות נטילת ארבעה מינים, מידי יום הנחת תפילין למי שרוצה גם במקומות מוזרים וכמובן הסיסמא הידועה של הרבי "שכל אשה ובת, תדליק נרות שבת" אין ספק שהרבי היה דמות דומיננטית שהשפיעה רבות לכן כשנפטר בג' תמוז תשנ"ד (1994) סירבו רבים מחסידיו להכיר בכך והם האמינו שהרבי הוא המשיח וסופו שיתגלה כמשיח ישראל.



_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 02:42

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר