16-03-2008, 21:28
|
|
|
|
חבר מתאריך: 02.06.07
הודעות: 6,305
|
|
+/-
יתרונות:
- היכולת להמריא הן כמטוס רגיל, ממסלול, במטען מלא, הן המראה קצרה ממסלול קצר ובמטען חלקי, והן אנכית, מכל משטח ישר - אך במטען קטן (=טווח קצר).
- היכולת לנחות בשטח מצומצם - מה שמטוס רגיל לא יוכל לעשות, ויהיה בצרות כשיחזור לבסיס מופצץ כשהוא קצר בדלק.
- האפשרות לנצל את המערכת להטיית זרם הסילון לצורך שיפור התמרון, וביצוע תמרונים "בלתי אפשריים" כגון ריחוף במקום. במלחמת פוקלנד זכו ההריארים להצלחות שונות בין היתר הודות לצורת תמרון זו.
- הגמישות הטקטית שמאפשרת הפעלת מטוסים גם מחוץ לבסיסים תקניים.
חסרונות:- למרות הגמישות הנ"ל בתפעול - אינך פתור מזנב לוגיסטי גם אם אתה נוחת במגרש חנייה של סופר. פריסה רחבה = סיבוך וכאב ראש.
- שיעור תאונות גבוה מהממוצע, על כל מה שמשתמע מכך.
- למרות שניתן לחשוב שמטוס VTOL יכול לפעול מכל מקום, הוא עדיין רגיש מאד (ויותר ממטוס רגיל) לשאיבת גופים זרים מהקרקע, כך שיש להכין עבורו משטחי נחיתה נקיים.
- לא רק זאת, אלא שבניסויים מבוקרים, נגרמו נזקים כבדים, ולפעמים מסוכנים (למטוס ולסביבתו) מפגיעת הגזים הלוהטים במסלול. ההמלצה (לפחות בח"א האמריקני) הוא לפעול רק ממשטחים שהוכנו במיוחד.
- מגבלות מזג אוויר. מעטפת הטיסה במוד VTOL קטנה משמעותית מ- CTOL, בכל מה שנוגע לרוח, ולהתקרחות.
- עלות גבוהה מאד לרכישה, לתחזוקה, להדרכת צוותים, ולהשלמת אבדנים מתאונות.
- עקב היותו פשרה בין תכונות רבות - הביצועים ככלל לוקים בחסר מול מטוס קונבנציונאלי באותם מימדים.
- הדבר נכון גם לגבי כמות ומגוון החימוש שאפשר לשאת עליו.
בסיכום: יש היגיון בדגם F-35 להמראה ונחיתה אנכיים אם הלקוח הוא הצי או המרינס. ישראל אמנם כונתה בעבר "נושאת מטוסים" בגלל גודלה, אך לעניות דעתי אין לה צורך בדגם זה, והדגם הרגיל בהחלט יספק את הסחורה.
|