31-03-2010, 20:41
|
|
|
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
|
|
והנה כתבה מבטאון חב"ד על אוסף הגדות של מרדכי פיש מבני ברק.
הוצג ככל הנראה במוזיאון אוצרות בחומה בעכו ובמוזיאון לוחמי הגטאות
הנה:
עם ר' מרדכי פיש חיים יהודיים
http://209.85.229.132/search?q=cach...w&ct=clnk&gl=il
ארבעת הבנים לאורך הדורות
גמלאי בן 79 מבני-ברק, מוקדש לספר אחד - הגדה של הגדות, חדר שלם בביתו של ר'
פסח. באוסף הפרטי שלו כאלפיים הגדות, ישנות וחדשות, גדולות וקטנות, נדירות ונפוצות.
הוא אסף אותן במשך שלושים השנים האחרונות. כמאה מהן מוצגות עתה לראווה ב'בית התנ"ך'
בתל-אביב, עד לאחר חג-הפסח.
עלעול בדפי ההגדות מגולל את סיפור נדודיו של העם היהודי, במקומות פזורותיו השונים
ובתרבויות מגוונות. באוסף יש מקוריות ויש שחודשו במהדורות פקסימיליה מהודרות. כזאת
היא, למשל, 'הגדת ראשי הציפורים', מהמאה ה-13, בה מופיעות כל דמויות ההגדה כשראשיהן
כראשי ציפורים.
הבן המעניין
מפוארת במיוחד היא 'הגדת הזהב', שעותק המקור שלה צוייר במאה ה-14 בברצלונה. עלותו
של כל אחד מעותקי הפקסימיליה הממוספרים היא אלף ושמונה- מאות דולר. מיוחדת לא פחות
היא 'הגדת סרייבו', שאף היא צויירה במאה ה-14 בברצלונה. ההגדה נדדה לאיטליה,
ובמלחמת-העולם השנייה ניסו הגרמנים לשים את ידם עליה. מנהל המוזאון האיטלקי שבו
הייתה אצורה הגניבה לידי פרטיזנים יהודים, ואלה הביאוה לאחר המלחמה לסיירבו, ושם
היא נמצאת עד היום.
התערוכה עומדת בסימן ארבעת הבנים. "צריך היה לפתוח את ההגדות בעמוד מסויים. החלטנו
לפתוח אותן בעמוד המתאר את ארבעת הבנים", אומר פיש. זו, אגב, דרך מרתקת לעקוב אחר
מגוון הסגנונות בהצגת הבנים. "החכם מוצג כמעט תמיד כאיש ספר היושב והוגה בתורה",
מסביר פיש. "גם התם ושאינו-יודע-לשאול מוצגים במתכונות דומות למדיי. המעניין ביותר
הוא הרשע. אפשר לראות כיצד צורתו הושפעה מהסביבה ומהתקופה שבהן חי מצייר ההגדה".
דור דור ורשעיו
בהגדה מ-1692 מגרמניה מוצג הרשע כגוי המחזיק חרב. בהגדה אמריקנית מראשית המאה נראה
הרשע כמתאבק שרירי. בהגדה שהופיעה בפולין שלפני המלחמה מוצג הרשע כיהודי מתבולל,
לבוש בבגדי אציל פולני. בהגדה מאמסטרדם משנת 1932 נראה הרשע כבליין בבית-קפה. הגדה
ארץ-ישראלית ישנה מציגה רשע בדמות קצין טורקי. דור דור ורשעיו.
ויש שבחרו לאפיין את ארבעת הבנים בדרכים מקוריות. כזאת היא, למשל, הגדה שבה מוצגים
ארבעת הבנים בדמות בעלי-חיים - שועל (חכם), נמייה (רשע) כבש (תם) וחמור (שאינו יודע
לשאול). ב'הגדת השואה', בהוצאת 'יד ושם', מוצגים הבנים כארבע הגדות - הגדה פתוחה
רגילה, הגדה בוערת באש, הגדה שדפיה ריקים והגדה סגורה.
וגם 'על הגדות נדירות' מאת ראובן לייב באתר NFC:
http://209.85.229.132/search?q=cach...w&ct=clnk&gl=il
והנה החיפוש של ingsoc במאגר האוניברסיטה העברית ממוקד להגדות:
http://aleph500.huji.ac.il/nnl/dig/books_hag.html
נערך לאחרונה ע"י .ישראלה היפהפיה בתאריך 31-03-2010 בשעה 20:47.
|