23-12-2007, 11:21
|
|
|
|
חבר מתאריך: 06.04.05
הודעות: 5,100
|
|
אבל מה שיפה בחומרים מרוכבים זה שהם יכולים להנות משני העולמות.
קצת סדר לטובת מי שלא מכיר - חומר מרוכב הוא חומר שעשוי משילוב של מספר חומרים בעלי תכונות משלימות. הדוגמא הכי נפוצה היא בטון מזויין שבו הבטון מעניק חוזק למאמצי כיפוף והברזל מעניק חוזק למאמצי מתיחה וגזירה (אני מקווה שאני לא מתבלבל, עברו 14 שנה מאז קורס חוזק חומרים), כנ"ל פיברגלס, שבו סיבי הזכוכית והאפוקסי משלימים זה את זה.
אם עושים שימוש בריבוד של שכבות בעלות חוזק מתיחה, קשיות, עמידות תרמית או פיזור תרמי, כיווני גזירה סלקטיביים וכו' אפשר "לתפור" שריון עם שילוב תכונות שחומר יחיד אף פעם לא יצליח למלא.
אז אני דווקא כן חושב שיש מקום לחומרים מרוכבים בתכנון טנק מודרני.
הבעיה העיקרית בחומרים המרוכבים שעליהם אנחנו מדברים היא שהיעילות שלהם היא בעיקר משקלית, והמחיר שלהם עדיין גבוה מכדי להצדיק שימוש ברכב קרקעי. נראה לי שלא מעט שריונרים היו מאוד מרוצים מפלטות בזוקה ששוקלות רבע מהמשקל שלהן כיום, לדוגמא. אבל במחיר של סיבי פחמן וקוולאר היום, לא נראה לי שזה יקרה כל כך מהר. שילוב של חומרים קרמיים עם מתכתיים אני מעריך שיש, אבל משקל זה לא חוסך.
|