|
17-12-2007, 17:39
|
|
|
חבר מתאריך: 02.03.06
הודעות: 6,684
|
|
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי cre666 שמתחילה ב "ספרו של נעים קסאם - Hizbullah: The Story from Within"
וסקירה של צבי בראל על הספר:
http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/781998.html
חבל שחסן נסראללה לא כתב את הספר הזה [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] מאת צבי בראל [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] על ספרו של נעים קאסם, סגנו של נסראללה, הפורש את משנתו המדינית והפוליטית של הארגון [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
Hizbullah, The Story From Within
Naim Qassem. Saqi Books London $ 320 pp., 18.99
חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה עבאס מוסאווי בידי ישראל בשנת 1992 קלע את הארגון ואת איראן לדילמה: האם להעביר את הכהונה לסגנו נעים קאסם או לחסן נסראללה? למי שנחשב לחכם [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/printed/P011106/g.0.0111.20.1.9.jpg] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] נעים קאסם [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] הלכה בעל הסמכה וידע או למי שהוערך כמפקד צבאי מחונן? איראן, כמעט ללא היסוס, פסקה לטובת נסראללה. קאסם, שראה עצמו מועמד ראוי, לא חלק על ההחלטה ומאז הוא ממשיך לכהן כ"מספר 2" בארגון.
ארבע שנים לפני פריצתה של מלחמת לבנון השנייה, סיים קאסם לחבר את ספרו על חיזבאללה, שזכה לתרגום לאנגלית מידיה הנאמנות של דליה חליל ויצא לאור בבית ההוצאה הלבנוני "דאר אל-סאקי", תחת הכותרת "חיזבאללה: הסיפור מבפנים". כותרת מרשימה, כיאות לאחד הפמפלטים היותר משעממים שנכתבו על הארגון.
מי שמבקש להכיר את אישיותו של קאסם, את שנות ילדותו או ללמוד על כתיבתו, לא ימצא מידע בספר הזה. את מירב הפרטים הביוגרפיים על האיש, הממונה על תחזוקת מבנה הארגון ועל התיאום בין אגפיו, נמצא דווקא על דש הכריכה: "נעים קאסם נולד בשנת 1953. הוא מחזיק בתואר בכימיה ובלימודי דת ולימד כימיה ברמת קולג'. חבר מייסד של חיזבאללה בשנת 1982 וסגן מזכ"ל הארגון משנת 1991". אף מלה על עשרת הספרים ועשרות המאמרים שכתב, רובם על מעמד האשה וזכויות האזרח, על מעמד המורה והתלמיד, על זכויות הבעל והאשה או על חובות ההורים כלפי ילדיהם. הוא, קאסם, איננו הסיפור; הוא רק רוצה לספר על אותו שלד רעיוני שעליו נשען הארגון.
וכאן טמונה חשיבותו של הספר. למרות שעבר זמן בין מועד כתיבתו לבין המלחמה האחרונה בלבנון, השלד הרעיוני של הארגון לא טולטל הרבה. עיקרו מנוסח באחת מן השורות הפחות מעורפלות שחיבר קאסם: חיזבאללה הוא "בפירוש סיעה לבנונית, מתבניתו ועד חבריו. הארגון מעורב בכל דבר שמתרחש במגרש הלבנוני, בין אם זהו עניין פוליטי, תרבותי, חברתי או בפעילות הג'יהאד". זוהי פסיקה שאת ההוכחות לה מפזר קסאם באופן לא מאורגן, דו-משמעי, ובניסוחים דמויי מסמכים יבשים לאורכו של החיבור. נדמה שכל הספר, מן הפרקים שמתארים את כינון הארגון, דרך תיאור פעולות הרווחה או דילמת ההשתתפות בבחירות לפרלמנט בשנת 1992 (שאותה אישר מנהיג איראן עלי חמנאי), נועד לנער את אותה אשמה שתולים בו יריביו: שליחות איראנית בחזות לבנונית, יצוא האיסלאם הרדיקלי בתואנה של שחרור המולדת.
זהו אמנם אחד היסודות היותר מסובכים בהבנת מהותו של חיזבאללה; מי שעקב למשל אחרי נאומיו וראיונותיו של חסן נסראללה במלחמה, יכול היה ללא קושי להבחין במאמץ הרב שהוא מקדיש לתיאור ארגונו כחלק בלתי נפרד מן הממסד והעם הלבנוני. גם אחרי המלחמה חש נסראללה להציע פיצויים לפליטים ולנפגעים כדי לא לאבד את הבסיס הפוליטי שלו. כן, הוא אישר שאיראן מסייעת בכסף ובמאמץ השיקום וגם בחימוש הארגון, אבל הסיוע הזה נועד בסופו של דבר לסייע ללבנון להיאבק ביעילות רבה יותר נגד הכובש הציוני.
הרטוריקה המשובחת של נסראללה איננה יצירה עצמאית; היא נסמכת רובה ככולה על העקרונות שנוסחו בקפדנות של פקיד בית משפט על ידי קאסם, בעצה אחת עם מוריו באיראן. מעניינת לפיכך ההבחנה שעושה קאסם בין חופש הבחירה שיש לחיזבאללה, לבין העקרונות שעליהם אין כלל מקום לוויכוח. "המחויבות להנחיה דוקטרינרית או לדעה, איננה נחשבת לנקודת מבט אשר פתוחה לשינוי", כותב קאסם; "ואולם כאשר נושא מסוים נופל בתחום שבו הבחירה מותרת, הערכה מחדש של כל דעה הופכת לעניין אפשרי בכפוף לראיות, לאינטרס הכללי ולעניינים רלוונטיים אחרים". לניסוח המפותל הזה מצורפת מיד דוגמה להבהרה: "כיבוש (של לבנון או של פלסטין, צ"ב) נחשב לחטא. מדובר בפסיקה הלכתית שאיננה הפיכה ללא כל קשר לנסיבות. אולם האופן שבו יש לבצע את העימות עם הכובש זהו עניין שנתון לבחירה וכפוף לנסיבות".
הסבר זה אמור לספק את הבסיס הרעיוני לשאלות טקטיות כמו מתי להשתמש בקטיושות, כיצד לתאם עמדות עם ממשלת לבנון, האם לסגת מפעילות מבצעית או לקבל תנאים של הפסקת אש. בהקשר זה מעניינת למשל קביעתו של קאסם, לפיה הוא החליט שפגיעה ישירה בחיילי צה"ל הוכיחה עצמה כשיטה בלתי מספקת ובלתי יעילה כדי להרתיע את האויב הישראלי, ולפיכך הוחלט לתקוף מטרות ישראליות. לעומת זאת, קבע הארגון כי שיטת ההתקפות על מטרות ישראליות ברחבי העולם בלתי יעילה, כי "פגיעה בתחום השטחים הכבושים בלבנון איננה רק מוצדקת, היא נושאת פרי, משכנעת ויכולה לגרוף תמיכה גדולה בארגון".
השאיפה להיראות כארגון לבנוני, ולא ככזה שפועל מטעמה של איראן ולמען מטרותיה, בולטת בחלקיו האחרים של הספר, שבהם מפרט קאסם את עמדותיו של הארגון ביחס למדינה ולאזרחיה "האחרים", שאינם חלק מהארגון. כך למשל הוא מצא ניסוח מפותל לתיאור התנגדותו הדתית לנישואים אזרחיים, אבל גם להצבעה על כך שבמדינה כמו לבנון יש הכרח לאפשר לאזרחים לחיות כרצונם. בפרק מעניין אחר מטיח קאסם ביקורת נוקבת בארגונים הפלסטיניים שפעלו בלבנון לפני מלחמת לבנון הראשונה. הוא איננו יוצא נגד מאבקם נגד ישראל על אדמת לבנון, אבל פוסק כי "הנוכחות העוינת של כוחות צבאיים פלסטינים בעריה וכפריה של לבנון והתערבותם בחייהם של האזרחים הולידה התכתשויות עם האוכלוסייה והניבה גישה עוינת כלפיהם". הביקורת הזאת נועדה אמנם להציג את יעילותה של האסטרטגיה שנקט חיזבאללה כשהחליט לאמץ אליו את האוכלוסייה האזרחית בדרום לבנון, בניגוד לאסטרטגיה של הפלסטינים, אבל היא מתיישבת עם הגישה הלבנונית הכללית כלפי הפלסטינים תושבי לבנון. בכך מצליח קאסם להפגין שוב את מידת השתייכותו של הארגון למרקם האזרחי-פוליטי של לבנון.
זהו ספר "כלבו" לא מאוד מסודר; הרעיונות והתיאורים ההיסטוריים שאינם כלולים בו חשובים לא פחות מאלה שזכו לאזכור. חבל רק שנסראללה לא כתב אותו: אחרי ככלות הכל מגיע לקורא הישראלי ליהנות מקריאת ספרות מקצועית טובה יותר...
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
|
|