לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה פעם הזמנים היו יותר טובים; כולם אומרים - ככה כולם חושבים... גלים של נוסטלגיה עפים באויר, כי פעם החורף היה די סביר... גלים של נוסטלגיה עפים באויר, כי פעם בקיץ היה די קריר... אני לא כל כך זוכרת; מתגעגעת רק בערך, כי העתיד נראה לי הרבה יותר מגניב: רוצה לנסוע ברכבת התחתית של תל אביב... והם יגידו: זהירות מהמרווח, זהירות מהמרווח, זהירות מהמרווח... חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > אמצע החיים
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 20-09-2007, 12:11
  HummerH1 HummerH1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.11.02
הודעות: 32,894
כתבה ההחלטה להגביל הסכום בכתובה - טובה לנשים

11:12 | 20.9.2007 אירית רוזנבלום

תגיות:
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://law.themarker.com/ibo/images/0.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://law.themarker.com/ibo/images/0.gif]
נשים
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://law.themarker.com/ibo/images/0.gif]
,
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://law.themarker.com/ibo/images/0.gif]
נישואים
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://law.themarker.com/ibo/images/0.gif]
,
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://law.themarker.com/ibo/images/0.gif]
כתובה
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://law.themarker.com/ibo/images/0.gif]
,
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://law.themarker.com/ibo/images/0.gif]
משפט
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://law.themarker.com/ibo/images/0.gif]


החלטת בית הדין הרבני הגדול להגביל את סכום הכתובה שבה מתחייב גבר הנישא לאשה היא החלטה דרמטית, על אף שבאה באיחור של כמה מאות שנים. חשיבותה היא קודם כל רעיונית, כשלראשונה זה שנים מכיר בית הדין הרבני במציאות חברתית עכשווית.

לא רבים מן הנישאים כדת משה וישראל מודעים לכך כי הסכום שעליו מתחייב הבעל במקרה של גירושין מחייב אותו לכל דבר ועניין, ואשה יכולה לתבוע אותו בעת הגירושין.
בעלים לא מעטים נוהגים להתחייב בכתובה על סכומי עתק והם עושים כן בעיקר מטעמים של התרברבות. הכל טוב ויפה עד שיחסי בני הזוג עולים על שרטון ואז מוצאים עצמם אותם בעלים נתבעים לשלם את מלוא סכום הכתובה.
רק באחרונה פסק בית המשפט העליון שאין להיעתר לאשה שתבעה את כתובתה, מאחר שהיו אלה נישואיה השניים וסכום הכתובה לה התחייב הבעל היה בלתי הגיוני בעליל, משום שכוונתו האמיתית, כך הובהר בהסכם ממון שנערך ביניהם, היתה לתגמל אותה בדרך אחרת.

בעיני מדובר בהחלטה הרבה יותר דרמטית במובן הרעיוני שלה מאשר בהיבט המעשי, שכן בדרך כלל בני זוג המצויים בהליכי גירושין מגיעים בסופו של דבר להסדר ממוני של איזון משאבים ביניהם.

בשנים האחרונות דווקא התעוררה הדרישה למימוש כספי ההתחייבות על פי הכתובה והפסיקו להתייחס אליה כאל מסמך חסר ערך שנועד לשם ההצגה בלבד.

כלומר, הרעיון הסוציאלי המקורי של הכתובה בעולם שבו הנשים לא התפרנסו בעצמן והיו סמוכות על שולחן הבעלים נהפך להיות אבן שואבת ולא תמיד בצדק. במקרים רבים נהפכה הכתובה לאמצעי סחיטה לא מבוטל.

לכאורה, אפשר לטעון כי מדובר בפגיעה בזכויות נשים, שכן בהחלטה זו קובע בית הדין הרבני כי נשללת מהן ההטבה הסוציאלית והכספית היחידה כמעט בחיי הזוגיות. ואולם זוהי דווקא החלטה שוויונית במיוחד. אין עוד מקום לטענה כי האשה עושה עושר ולא במשפט, אלא היא חלק ממשק שוויוני ששני ראשים לו, וכאשר הוא מתפרק יש לחלק את הזכויות והרכוש ביניהם באופן שווה.

אין עוד מקום למוסר הכפול הזה, שבו נשים זכאיות לכל זכויות הממון ההלכתיות ובנוסף למחצית מן הרכוש. אשה שפרנסתה בידיה צריכה לראות בשוויונה הכלכלי הישג ולא להיפרע בדרך של מוסר כפול.

המבוכה היחידה הנובעת מהחלטה זו היא הצורך האבסורדי שיש לנו לדון בהלכות כל כך אנכרוניסטיות ומגוחכות בתקופה זו של ראשית המאה ה-21.

המסקנה הנוספת והחשובה ביותר שעלינו להסיק מההחלטה היא כי מראש עדיף לנו לקבוע את גורלנו בעצמנו ולא להמתין לחסדיהם של רבנים. הדרך הנאותה והשוויונית כיום להסדיר את חיי הזוגיות היא באמצעות "נישואי חוזה" - המסדירים את כל ענייני בני הזוג, לרבות הסדרי הרכוש והממון במסגרת חוזה משפטי שהוראותיו גוברות על כל הוראות החוק והלכות הדת.

הידיעה כי גורלנו הזוגי והכלכלי בידנו היא הרבה יותר נוחה מאשר מכוח מסמך עתיק יומין. מכל מקום, עדיף כי הכתובה תהפוך למסמך בעל ערך מסורתי נוסטלגי והיסטורי מאשר חוזה מחייב.


הכותבת היא מנכ"ל ארגון משפחה חדשה - לקידום זכויות המשפחה בישראל



מקור

מה דעתכן?
_____________________________________
חתימתכם הוסרה כיוון שלא עמדה בחוקי האתר. לפרטים נוספים לחצו כאן. תוכלו לקבל עזרה להתאמת החתימה לחוקים בפורום חתימות וצלמיות.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 18:04

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר