מצגת יפה וחשובה לראש השנה! ודברי תורה יפים..קיבלתי במייל
ראש השנה-האזינו
לכבוד ראש השנה נערך לכבודכם מצגת מאירת עניים המתארת את המנהגים וההלכות החשובות שיש לדעת לקראת ראש השנה, מצווה גדולה לפרסם מצגת זו ולזכות את חבריכם בשנה טובה ! חשוב מאוד לקרוא אותה היטב, על מנת לדעת את שורשי המצוות ביום קדוש זה.
להורדה:
http://www.tora1.com/other/Rosh_Ashana.pps
תודותינו ל- 2alonk@gmail.com אלון קטוביץ
"כי חלק ה' עמו"
הגאון רבי חיים מוולוזין, מבחירי תלמידיו של הגר"א (רבי אליהו חסיד מוילנא), היה יושב ולומד במדרש "תבא דבי אליהו זוטא". וכשהגיע לפרק שני, מצא שהמדרש מונה כמה ממידותיו של הקב"ה, ומציין בין השאר שהוא יתברך שמו "שמח בחלקו". תמה רבי חיים על הדברים אלה של המדרש, ואמר" כלום(=האם) האפשר לומר על הבורא: שהוא "שמח בחלקו"? הרי כל העולם שלו, ככתוב(תה', כ"ד,א'): "לה' הארץ ומלואה תבל ויושבי בה"! לא נתקררה דעתו של רבי חיים, עד שפנה אל רבו הדגול, רבי אליהו, ובקש ממנו הסבר לאותו מאמר.
השיב הגר"א לרבי חיים מינה וביה, אין "חלקו" כאן - אלא ישראל, ככתוב בשירת "האזינו" (דברים לב', ט') " כי חלק ה' עמו". מאמר המדרש, שהקב"ה "שמח בחלקו", משמעו: ה' שמח בישראל בכל מצב, אפילו אם הם יורדים במעלתם הרוחנית, כדברי רבי מאיר במסכת קידושין(לו', ע"א): אפילו בזמן שאין ישראל עושים רצונו של מקום(את רצון ה'), הם קרויים "בנים", שנאמר (דברים לב', כ') "בנים לא אמן בם".
" ויאמר, אסתירה פני מהם, אראה מה אחריתם "
הצדיק רבי שמואלי מסכצ'וב, בעל " שם משמואל", הסביר פסוק זה ע"י משל:
למה הדבר דומה? לאב שכעס על בנו הקטן, בשל מעשיו הנלוזים, והחליט להסתיר את עצמו מפני בנו, וכיון שהאב ידע, שילדו הרך אינו מסגל להתהלך בלא עזרתו, לא הסיר (ממקום מחבואו) את עיניו ממנו אף לרגע, וכאשר הילד היה נופל וקם מידי פעם, בגלל הליכתו הכושלת, נמנע האב מלצאת מן המחבוא ולהתגלות בפניו. אולם בשעה שהילד נראה מתקרב אל התהום, והסכנה מרחפת על חייו, ממהר האב לחוש לעזרת בנו, שכן אפילו כשהוא חוטא, למרות הכל, בנו הוא.כיוצא בכל אומר רבי שמואל, נוהג הקב"ה עם עמו, בנ"י, עם סגולתו. גם בשעה שהוא נוהג בהם "הסתרת פנים" בגלל מעשיהם הרעים ודרכיהם הנלוזות, אין הוא זונח אותם ומתעלם מגורלם אפילו לרגע קט, אלא עוקב בלא הפסק אחר הנעשה עמהם. וכאשר סכנה מרחפת עליהם, הוא חש מיד לעזרתם,ומצילם מכל רע.זהו שאומר כאן הכתוב: "אסתירה פני מהם" גם כשאני מסתיר פני מהם, אינני מסיר אף לא לרגע את עיני מהם, כדי שאראה "מה אחריתם", וע"י כך להושיעם בעת צרה ומצוקה.
שיעורים להורדה
עשרת ימי תשובה
עוד מגוון רחב של שיעורים ללחוץ כאן.
הלכות לשון הרע
1.איסור לשון הרע הוא אפילו אם לא מדבר מתוך שנאה ולא התכווין לגנותו אלא סיפר מתוך שחוק דרך קלות ראש, אף על פי כן כיון שהוא דברי גנאי, אסור מן התורה .
2.אסור סיפור לשון הרע הוא גם אינו מפרש בשעת הסיפור מפורש על מי מספר, אלא מספר סתם, ומתוך עניין הסיפור השומע מבין על מי מדובר - בכלל לשון הרע הוא.
ויותר מזה, אפילו אם בסיפורו לא היה גנאי כלל, רק שעל ידי דבריו נסבב גנאי או גנות לחבירו, והמספר כיוון לזה ברמאותו, גם כן בכלל לשון הרע. ונקרא בפי חז"ל לשון הרע בצנעא.
מוסר - חשיבות שבתות וימים טובים
מסילת ישרים פרק יא - בפרטי מדת הנקיות
והנה גם שמירת השבתות וימים טובים רבה היא כי המשפטים רבים, וכן אמרו (שבת י"ב): "הלכתא רבתא לשבתא", ואפילו דברי השבות אף על פי שמדברי חכמים הם, עקרים הם, וכן אמרו (חגיגה ט"ז): "לעולם אל תהי שבות קלה בעיניך שהרי סמיכה שבות היא ונחלקו בה גדולי הדור". ואולם פרטי הדינים למחלקותם מבארים הם אצל הפוסקים בספריהם וכולם שוים לחובתנו בם ולזהירות המצטרך. ומה שקשה על ההמון שמירתו הוא השביתה מן העסק ומדבר במשאם ובמתנם, ואולם האסור הזה מבאר בדברי הנביא (ישעיה נ"ח): "וכבדתו מעשות דרכיך ממצוא חפצך ודבר דבר". והכלל הוא שכל מה שאסור בשבת לעשותו אסור להשתדל בעבורו או להזכירו בפיו, ולכן אסרו לעין בנכסיו לראות מה צריך למחר או לילך לפתח המדינה לצאת בלילה מהרה למרחק ואסרו לומר דבר פלוני אאשה למחר או סחורה פלוני אקנה למחר וכן כל כיוצא בזה.
עלונים
|