18-07-2007, 13:29
|
|
|
|
חבר מתאריך: 25.01.07
הודעות: 630
|
|
טוב, אז נפרט קצת על המחקר
המחקר של ד"ר מלול ופרופ' לוסקי נעשה כחלק ממכון טאוב. המחקר עוסק בבחירה האופטימלית של עובדים ומובטלים בשוק העבודה. הסקירה הסטטיסטית של המצב הקיים העלתה כי ישנו פער גדול מאוד לרעת המובטלים המבוגרים (גילאי 40+) ובעיקר בתחום השכבות הנמוכות של ההשכלה.
טענת המחקר היתה כי יש לשלב בין הפתרונות המוצעים כיום בדיון הציבורי שהם הגבהת שכ"ע מינימום ומס הכנסה שלילי. הם בדקו לעומק את היתרונות והחסרונות של כל אחת מדרכי הפעולה, בדגש על ההשפעה שתהיה לדרכי הפעולה על חתכי המובטלים (גילאים). מסקנות המחקר בתחום חקר השוק היו כי העלאת שכ"ע המינימום תגביר את האבטלה בצורה חריפה יותר אצל האוכלוסיה המבוגרת וכי תהיה תחלופת עובדים בין הצעירים והמבוגרים עקב רצון של המעסיקים לקבל תמורה גבוהה יותר בעד השכ"ע המשולם. תהיה עדיין העמקת אבטלה אצל האוכלוסיה הצעירה אבל היא תתמתן עקב אפקט התחלופה. המסקנות שהוסקו כלפי מס הכנסה שלילי הן בעיקר (כפי שאני הבנתי מסקירה זריזה) בתחום הקטנת נטל השכר על המעסיקים, הם ידחפו יותר עובדים כלפי שכ"ע מינימום כיוון שהממשלה תפצה אותם על כך וכי תשלומי ההעברה (השכר אותו הממשלה תעביר) יכבידו את עול המיסים בצורה משמעותית.
טענת המחקר אומרת כי אם ישלבו בצורה מושכלת בין יתרונות מס ההכנסה השלילי ויתרונות שכ"ע מינימום גבוה יותר מאשר כיום, לא רק ששוק העבודה יגדל והאבטלה תקטן אלא גם יהיה גידול בתוצר ללא הכבדה משמעותית של נטל המס ובעיקר, הקטנת כמות המובטלים המבוגרים.
כיצד משיגים זאת?
טענתם, והיא הוכחה רק בסימולציות ואין הוכחה אמפירית כיוון שבשום מקום בעולם לא עשו זאת, היא שישנה נקודת שילוב בין מתווי הפעולה. מהי הנקודה? הם אומרים כי העלאת שכ"ע המינימום לצעירים ונתינת מס הכנסה שלילי למבוגרים תיצור אצל המעסיקים העדפה ברורה לקלוט עובדים מבוגרים. מעסיק שאומרים לו "תשמע, או שאתה קולט עובד צעיר ומשלם לו 25 ש"ח לשעה או שתקלוט עובד מבוגר, תשלם לו 18-20 ש"ח לשעה והמדינה תשלים את הפער" ייטה לכיוון העסקת מבוגרים. בזאת השגנו שיפור משמעותי בפונטנציאל ההעסקה של עובדים מבוגרים. מה יקרה לצעירים? אחוז האבטלה אצלם יגבר ואפקט התחלופה יהיה הפעם כנגדם. בתמורה להעמקת האבטלה אצל הצעירים החוקרים מציעים כי המדינה תסב את קורסי ההכשרה למבוגרים כדי שיתאימו לקהל צעיר יותר. צעיר מובטל חסר השכלה תיכונית שתיכנן לעבוד בשכ"ע מינימום ולעשות קצת מהצד, יגלה כי קשה לו יותר לעבוד וכי מציעים לו הכשרה ארוכת טווח עם מקצוע פרודוקטיבי.
יש כאן תועלת כפולה. האחת אומרת כי אבטלה כרונית בדרך כלל מופיעה אצל מובטלים מבוגרים כיוון שקשה להם להתחרות עם הצעירים מבחינת תפוקה וכי ההסתגלות שלהם לסביבת עבודה מודרנית לוקחת יותר זמן. הכנסתם למקצועות השירות כיוון שהם יהיו יותר אטרקטיביים למעסיק תצמצם את מימדי העוני והאבטלה בקרבם. הישג לא מבוטל! ההישג השני הוא דחיפת הצעירים חסרי ההשכלה לקורסי הכשרה שיעלו את ההכנסה העתידית של הצעירים והמדינה תרוויח עובד מוכשר ברמה טובה יותר וכמובן שהוא ישלם מיסים עקיפים לאורך שנים רבות יותר.
דעתי האישית היא שהתוכנית מצויינת ברמה התאורטית אבל בעייתית ליישום ברמה הפרקטית ממספר טעמים. הראשון והמרכזי הוא מערכות המידע והמחשוב של רשויות המיסים השונות ושל ביטוח לאומי. כבר כיום נתקלים בבעיות קשות בתחום המעקב וההחזרים עקב שיטת דיווח המס בישראל. לא חסרים שכירים שזכאים להחזרי מס גדולים מאוד והמדינה מתקשה לעמוד בעומס הנוצר על אגפי המס. פעם שניה היא שהחוק שמורץ כיום בכנסת אינו תואם את הגדרת המס הרצויה (בעיה לכשעצמה). מה הבעיה? הגדרת רף הזכאות אאל"ט מתבססת על הכנסה משפחתית ולא אישית. דהיינו, שני אנשים העובדים בשכ"ע של 3500 נטו לא יזכו לאותו התגמול של משפחה עם אדם עובד ואדם מובטל / עקרת בית. למה זה ככה? למחוקקים הפתרונים. הקשיים הם קשיים חוקיים וקשיים טכניים. איחוד רשויות המס, השקעה מאסיבית (יותר מאשר פרוייקט מרכבה) בתחום טכנולוגיות המידע וחקיקה מתאימה (וכמובן וידוא ביצוע מצד הממשלה) יכולים ליצור עתיד שונה לחלוטין למובטלים המבוגרים והצעירים כאחד.
_____________________________________
The Chrismas Truce
המשכיל בעת ההיא, ידום. (ספר עמוס, פרק ה' פסוק יג')
|