06-07-2007, 19:18
|
|
|
חבר מתאריך: 27.10.04
הודעות: 339
|
|
מה יקר יותר – 20 ליטר נפט או מיראז' ?
יצרן מטוסי קרב מפרסם שני סוגי נתונים לגבי טווח מטוס: האחד לטייסים (מסווג) והשני – לציבור הרחב; נתון "אופטימי" בלשון המעטה שכמעט ואינו מושג בטיסה מבצעית. הנתון שצטטת ממנו (3,000 ק"מ) מושג כששמים ב-"אורח פלא" את המטוס בגובה מעל 36,048 רגל, דלק פנימי מלא, נתיקים מלאים, ללא מטענים חיצוניים, ללא פיילונים, לפעמים עם מכשור פנימי חלקי ולבסוף – מטוס מכויל ע"י היצרן. לא מובא בחשבון דלק להתנעה ובדיקות, דלק להסעה, דלק להמראה, דלק לטיפוס ודלק להנמכה. היצרן מודד ספיקת דלק ממוצעת לאורך הנתיב ומשליך אותה לגבי כל תכולת הדלק. כך מתקבלת תוצאה "מרשימה" אותה מפרסמת מחלקת יח"ץ של היצרן בספרות תעופתית פתוחה.
הרי לך דוגמה איך נתון כזה משתבש ב-"ארצנו הקטנטונת". אחד הספרים המכובדים ביותר בעולם לנתוני מטוסים הוא השנתון Jane’s all the world aircraft. אם תעקוב אחרי ספר זה בין השנים 1960 ל- 1965 תמצא את נתוני הטווח הבאים לגבי מטוס הקרב הצרפתי מיראז' 3 סי:
1. שנתון 1960-1961 (עמודים 125 – 126) כותב שטווח המטוס במאך 1.8, בגובה 59,000 רגל הוא 590 ק"מ ואילו במאך 0.85 (שיוט) באותו גובה, הטווח מתארך עד 1,000 ק"מ.
2. בשנתון 1961 – 1962 (עמודים 47 – 48) מצוטט אותו טווח במהירות הגדולה, אך במאך 0.85, בגובה נמוך יותר (39,370 רגל) הטווח מתארך ל- 1,500 ק"מ.
3. שנה מאוחר יותר (עמודים 37 – 38) השנתון איתן בדעתו ומביא אותם נתונים.
4. בשנת 1963 – 1964 (עמודים 36 – 38) מגדיל ג'יינס ומספר שתכולת דלק פנימי במיראז' היא 2,200 ליטר ועוד 380 ליטר (סוט אחורי) אם בוחרים לא להתקין מנוע רקטי. המטוס יכול גם לקחת זוג נתיקים בני 1,300 ליטר כ"א. לגבי טווח, השנתון מפרט קצת יותר וכותב שטווח עם התקפה (הכוונה ליירוט) במאך 1.8 בגובה 59,000 רגל הוא 600 ק"מ ואילו בנתוני שיוט (מאך 0.85 בגובה 39,370 רגל) הטווח הוא 1,000 ק"מ.
5. בשנת 1964 – 1965 (עמודים 1939 – 1941) מגדיל ג'יינס את תכולת דלק פנימי ל-3,050 ליטר ומוסיף נתוני טווח חדשים. הפעם מובא רדיוס פעולה (לצורך העניין נכפיל נתון זה לקבלת טווח) 900 ק"מ לתקיפת מטרה קרקעית. רדיוס קרבי בשיוט במאך 0.9 בגובה 36,000 רגל הוא 1,200 ק"מ (אבסורד כבר על פניו).
הרושם הכללי הוא שמיראז' 3 סי הוא מטוס קרב שטווחו (בשיוט) אינו קטן מ- 1,000 ק"מ.
בדצמבר 1964 הוזנקו מבסיס במרכז הארץ זוג מיראז'ים ליירוט זוג מטוסי האנטר ירדנים שהתגלו בקו חברון – עין גדי; מרחק של פחות מ-100 קילומטר. אחרי פטרול חסכוני בגובה (15 דקות) נוצר מפגש. המיראז'ים השליכו נתיקים ונכנסו לקרב (10 דקות). הירדנים ברחו והמיראז'ים פנו הביתה. אז, גילה מס' 2 שהשתמש יתר על המידה במבער אחורי והוא "קצר בדלק". הוא נסק כדי להגיע לגובה גלישה לבסיסו (פחות מ-100 קילומטר, זוכר?). המנוע כבה והטייס נטש פחות מקילומטר מתחילת מסלול כשכל מה שחסר לו הם 20 ליטר דלק כדי לנחות בשלום. מטוס שטווחו יותר מ-1,000 ק"מ !
לרוב משימות האימונים בארצנו הקטנה מוגדר לטייסים "שדה משנה" המיועד לנחיתת חירום "אם יקרה משהו". "המשהו" הזה יכול להיות תקלה טכנית או מזג אוויר.
לפני שלוש שנים, לקראת ערב, התכסה מרכז הארץ באובך חמור. זוג מטוסי "ברק" (טווח של 3,000 ק"מ) וזוג מטוסי "רעם" (טווח של יותר מ-5,000 ק"מ) שהיו במשימות אימון בתוך הארץ התקשו לנחות בבסיס במרכז הארץ. שני הזוגות לקחו כיוון צפונה כדי לנחות בבסיס שמרחקו 120 ק"מ מהבסיס הסגור. זוג מטוסי "הרעם" נחת קרוב מאד למגבלת דלק ואילו זוג מטוסי "הברק" נחת הרבה מתחת למגבלה כשמנוע מס' 2 כבה על המסלול.
לפני כשנתיים המריא זוג מטוסי קרב ארוכי טווח במיוחד מבסיס במרכז הארץ, להתאמן בקרב-אוויר בדרום. עם תחילת הקרב נדלקה התראת דלק נמוך באחד המטוסים. הצוות ניתח את מהות התקלה, הגיע למסקנה (לפי התנהגות המטוס) שזו התראת שווא אך הפסיק קרב ונחת בזהירות בבסיס בדרום כשמד הדלק מורה אפס דלק!
ארצנו הקטנה מתגלה כגדולה מאד כשאתה טס במכונה שמצטיינת בהפיכת טונות רבות של דלק לעשן, אש ורעש.
לגבי התת-ויכוח שהתפתח אם מטוסים במשימות אימונים נושאים חימוש אם לאו.
חימוש תותחי (פגזים) מובא בתכנון מטוס-קרב כחלק בלתי נפרד לחישובי משקל ואיזון. או שאתה טס עם תחמושת פגזית (לא בהכרח כל הכמות) או שאתה טס עם משקולת איזון. הפניית מטוסים ממשימת אימון ליירוט בלמ"זים היא נושא תדיר למדי ועדיף שיהיה לך משהו לכבד את המטרה בקצת עופרת מאשר לא כלום. כל מערך קרבי שאני מכיר טס עם תחמושת תותח גם במשימות אימון. הסיוט הגדול ביותר במערך העיט היה שייך לכבאי האש שהיו צריכים להתחמק מפגזי האימונים שהתפוצצו ועפו לעברם שעה שניסו לכבות את מטוס מפקד אחת הכנפות שמנועו התפוצץ מיד אחרי המראה (משימת אימונים שגרתית) והתרסק בתחומי הכנף. במערך הדו-זנביים סופרים את מלאי הפגזים בבדיקות חיצוניות. לחובבי הטריוויה – 600 פגזי 20 מ"מ (0.7 ליב' לפגז אימונים) זה 61 גלון דס"ל.
חימוש א"א טילי משתנה; תלוי במשימת האימונים ותלוי בסטאטוס הטייס/מטוס.
שני מקרים של הפניית מטוס במשימת אימון (מתוך עשרות):
1. לפני כמה שנים הופל כלי טייס עוין בצפון הארץ ע"י טייס בכיר מאד (ואביו של טייס קרב) שהיה בטיסת אימון. הכלי העוין התגלה כשהיה מאוחר להזניק לקראתו מיירטים בכוננות. הבקר התארגן מהר ופנה לטייס שהיה בסביבה, תוך שהוא מודע שלטייס אסור לחצות קו. הבקר התעניין במצב הדלק וחימוש המטוס, נענה בחיוב והפנה את המטוס למפגש שהסתיים בהצלחה.
2. לפני הרבה שנים ליווה טייס ותיק (בנו של טייס ותיק אחר) מבנה מטוסי "ברק" מוטסים ע"י טייסים צעירים בטייסת. משימת האימונים כללה ניווט ארוך ממרכז הארץ לצפונה ("סובו ישראל והקיפוה") וסיום בהטלת פצצות אימונים במטווח דרומי. שלוש פעמים במהלך הטיסה הזאת הפנה הבקר את הטייס הוותיק (שהיה חמוש בטיל מבצעי) ליירט כלי טייס שהתקרב מירדן. שלוש פעמים לא התגלה דבר והטייס חזר לפגוש את אפרוחיו, כשהוא "צד" אותם כל פעם במקום אחר בארץ. הדלק במטוסו הספיק.
|