בעיה בחוק של נויטון או שאני לא מבין את זה כנסו שניה
סתכלו נכון יש הנוסחה
f=ma
כלומר שקול הכוחות שווה למכפלת המסה והתאוצה של הגוף
אז איך זה כשמכונית נגיד נוסעת ב100 קמ"ש אבל בלי תאוצה נתקעת בעוד מכונית,או אדם חס וחלילה
הבן אדם מתעופף כמו ציפור חס וחלילה
למה זה ככה? הרי אין תאוצה זאת אומרת שכפל ב 0 יתן לנו כוח ששווה ל 0
אז איך הוא מצליח להשפיע?
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי 69cool שמתחילה ב "בעיה בחוק של נויטון או שאני לא מבין את זה כנסו שניה"
יש נושא בפיזיקה ניטונית שנקרא תנע ומתקף.
תנע ומתקף שווה לכפל בין המסה לבין מהירותה.
ברגע שיש לגוף מסוים מהירות מסוימת והמסה שלו לא זניחה אז יש לו גם תנע.
תנע ומתקף משמשים אותנו במצבים עליהם אתה מדבר כמו התנגשויות בין גופים, בין אם זו התנגשות פלסטית לחלוטין או התנגשות אלאסטית לחלוטין.
הנוסחא לשימור התנע היא:
m1v1+m2v2=m1u1+m2u2
m1= מסה של גוף ראשון
m2= מסה של גוף שני
v1= מהירות של גוף ראשון לפני התנגשות
v2= מהירות של גוף שני לפני התנגשות
u1= מהירות של גוף ראשון לאחר התנגשות
u2= מהירות של גוף שני לאחר התנגשות
תוכל להציב את הנתונים אותם ציינת בהודעתך ולראות כיצד משתנים המהירויות של הגופים בעקבות ההתנגשות.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי 69cool שמתחילה ב "בעיה בחוק של נויטון או שאני לא מבין את זה כנסו שניה"
אהה לא הגענו עדיין למתקף ותנע
אבל מה שmaxim k אמר זה ממש יפה כאילו בלי הסבר של תנע ומתקף
שיש תאוטה אחרי הפגיעה ובכלל שהתאוצה מינוס וכוח הוא תמיד בערך מוחלט אז ככה שזה מסביר הכל
תודה.
ד"א maxim אהבתי את התמונה מהסרט של שוריק
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי 69cool שמתחילה ב "אהה לא הגענו עדיין למתקף..."
לכל לגוף נע יש אנרגיה קינטית התלויה במהירות שלו
כאשר המכונית פוגעת בעצם אחר היא מאבדת חלק מהמהירות שלה ולפיכך חלק מהאנרגיה הקינטית
אך אנרגיה לא הולכת לאיבוד סתם
חלק ממנה הופך לאנרגית חום וחלק אחר הופך לאנריה קינטית של הגוף הנפגע
כלומר הגוף הנפגע מקבל מהירות
אם עוד לא למדתם אנרגיות אז תשכח ממה שכתבתי..
אני פשוט לא יודע אם לומדים את זה לפני או אחרי מתקף ותנע..
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי Shai שמתחילה ב "הסברת התנגשות שהיא חלק מנושאי התנע הנלמדים במערכת החינוך."
אגב, לבחור שאמר שאפשר להסביר את העניין בעזרת חוק שימור האנרגיה אז כן, לומדים את נושא האנרגיה לפני תנע ומתקף...
נ.ב- אם אני לא טועה, אפשר להסביר את מה ששאל פותח הפוסט בצורה הבאה:
הבנאדם/הגוף שעמד בדרכה של המכונית הפעיל כוח על המכונית בזמן ההתנגשות.
הכוח שהפעיל הגוף הוא למעשה כוח החיכוך שהיה לגוף עם המשטח עליו הוא עמד (במידה והמשטח הוא לא חלק לחלוטין כמובן).
נערך לאחרונה ע"י doodi7 בתאריך 10-04-2007 בשעה 20:03.
כוח החיכוך שווה למכפלת מקדם החיכוך של המשטח בכוח התגובה של הגוף עצמו
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי doodi7 שמתחילה ב "חח יש לי בגרות השנה. אני חייב לדעת את החומר."
שכידוע, שווה לmg במידה והמשטח לא משופע.
אם תשרטט לך שיכול כוחות, תראה שהכוח שאתה ציינת הוא אנכי ואילו הפגיעה מפעילה כוח אופקי, לכן, כוח החיכוך לא מבטא את עוצמת הפגיעה ומה שאמרת שגוי.
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי Shai שמתחילה ב "כוח החיכוך שווה למכפלת מקדם החיכוך של המשטח בכוח התגובה של הגוף עצמו"
כוח החיכוך לעצמו הוא אופקי ושווה למכפלת מקדם החיכוך בין הגוף למשטח לבין הכוח הנורמלי (המשטח על הגוף). Ms*N
אם כך מדוע זה משנה שהכוח mg (השווה לכוח הנורמלי) הוא אנכי?
בתגובה להודעה מספר 9 שנכתבה על ידי doodi7 שמתחילה ב "אממ לא ברור לי מה שאמרת..."
שיכול הכוחות שווה להפרש הכוחות.
הכוח שמפעילה המכונית בכיוון האופקי מינוס כוח החיכוך.
הרי כיווני הכוחות האלה מנוגדים זה לזה, ולכן יש לעשות פעולת חיסור ביניהם כדי למצוא את הכוח השכול.
כמובן שהמכונית מתקדמת למרות החיכוך, אך החיכוח משפיע עליה עד כדי עצירה סופית מעצמה, אז עד שאלו משתווים - הכוח הגדול יותר הוא הכוח שמפעילה המכונית בכיוון האופקי והקטן יותר הוא כוח החיכוך.