24-03-2011, 14:57
|
|
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
|
|
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
|
|
|
"קומדיה של טעויות טראגיות" על ה"תחפושות" וצביעות המטוסים במוזיאון חי"א
הכתבה במלואה בקישור הזה.
בחרתי להביא הנה קטע קצר מתוכה:
גם מטוסים מתחפשים
כתב: גל גולדשטיין פורסם בתאריך 17.03.2011
עניין של נסיון
מטוס זקוק לצביעה כללית כל שש שנים. רס"ר תומר אוזן, היחיד שמוסמך להחזיק במברשת הצבע במוזיאון חיל-האוויר, צובע כשמונה מטוסים בשנה. עם יותר מ-100 מטוסים הנמצאים במוזיאון, החשבון פשוט: לא מספיק.
"אנשים מעירים הערות על איך שנראה המטוס, אחרי הכל זו תצוגה", מספר רס"ר תומר. למרות שהשמיכה קצרה והמשאבים מוגבלים, במוזיאון לא מערבים 'שיקולים זרים' בקביעת לוח זמני הצביעה.
"אחת לחודש או חודשיים, אנחנו עושים סיבוב ברחבה, רואים מה חומרת המצב של המטוסים ולפי זה בוחרים איזה מטוס לשפץ. אין מטוס שנצבע לעתים תכופות יותר בגלל שהוא מיוחד".
רס"ר תומר הוא בוגר קורס צבע של יחידת האחזקה האווירית, אבל הלמידה האמיתית, כך הוא אומר, מתרחשת בשטח.
"עד לפני חמש שנים, מי שתחזק את המטוסים היה יוסי גולדמן ז"ל. יוסי שיפץ אינספור מטוסים. הוא היה אמן בתחומו, מוותיקי הצבעים", מספר רס"ר תומר. "אנשים הגיעו להתייעץ איתו וללמוד ממנו את סודות המקצוע".
בשנה שעברה יוסי נפטר ותומר, בן טיפוחיו, לקח את מקומו. "צבעתי את המטוס הראשון שלי יומיים אחרי שיוסי נפטר. מפקד המוזיאון לקח אותי למשרד ודיבר איתי, הוא אמר שצריך להתעשת. זה היה קשה. יוסי היה מפקד ואבא בשבילי ופתאום הייתי צריך לעשות הכל לבד. היה קצת חשש, קצת פחד, אבל אחרי חמש שנים שאתה מסתכל, אתה לומד לעשות את זה בצורה טובה".
מאז לבש לראשונה את סרבל הצבע, הספיק רס"ר תומר לצבוע 11 מטוסים. "אני חושב שאם יוסי היה נמצא פה הוא היה גאה. הוא היה איש של ביקורת, אבל אני חושב שהוא היה גאה בדברים שנעשו".
לצבוע את האלוף
המטוס ראשון שצבע תומר הוא אחד המוצגים המפורסמים של המוזיאון: מיראז' מספר זנב 158, או כפי שמכנים אותו בחיל "אלוף ההפלות".
מטוס זה נמכר בשנת 1982, אך באמצע שנות ה-90 החלו אנשי המוזיאון בחיפוש אחר שני אלופים: האחד הוא המיראז' שלנו והשני הוא מטוס מיראז' מספר 159, שגם הוא מחזיק ב-13 הפלות. בשנת 2003 אותרו בארגנטינה שני המטוסים והתברר כי מספר 159 הפך לאנדרטה להנצחת החללים הארגנטינאים שנפלו במלחמת פוקלנד.
אחיו לסדרה נמצא בתוך התצוגה של בית-הספר הטכני הארגנטינאי. מפקד המוזיאון, תא"ל (מיל') יעקב טרנר, פנה למפקד חיל-האוויר הארגנטינאי דאז, תא"ל וולטר ברברו, בבקשה להשיב את מספר 158 ארצה. התשובה המשמחת הגיעה מנשיא ארגנטינה דאז. אחרי שהוסכם שלא ישתמשו בו לצורכי מלחמה, הועבר המטוס לישראל בעבור סכום סמלי של דולר אחד.
"יש קושי גדול יותר בשחזור הפרטים הייחודיים של מטוסים מחו"ל", מספר רס"ר תומר. "עם מטוסים שטסו בארץ, בדרך כלל יש מי שיכול לעזור לנו לשחזר את המראה שלהם. כשזה נוגע למטוסים זרים, אין במי להתייעץ. את הסמלים והספרות אנחנו צריכים ליצור מבלי להשתמש בהעתק משחזור של מטוסים אחרים. בשביל סמל הטייסת של המיראז' למשל, יצרנו קשר עם טייסת מחיל-האוויר הארגנטינאי והם שלחו לנו תמונה של הסמל. כמחווה, שחזרנו את צבע המטו לפי הגוון בו הוא היה צבוע כשהיה בארגנטינה".
גם מיראז' מספר 159 זוכה להכרה במוזיאון. מטוס אחר נצבע בצבעיו, סומן בסמליו ולמעשה התחפש בדמותו.
"זו תמיד התלבטות", מספר אבי משה סגל, אוצר המוזיאון. "לפעמים הדבקות בפרטים ההיסטוריים לא נותנת מקום לסיפורים ולמוצגים מעניינים. גם במוזיאונים הגדולים והמכובדים בעולם לפעמים בוחרים בסיפורים המעניינים. במקרה הזה, זו הייתה גם הבחירה שלנו. מאחר ולא ניתן להשיג את מספר 159, לקחנו מיראז' אחר וצבענו אותו כדי שיידמה לו. בהדרכות אנחנו דואגים לא רק לספר את סיפורו של 159, אלא גם לציין שזה הוא מטוס אחר ולספר את סיפורו".
קישור אל הכתבה המלאה
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il
|