|
28-09-2006, 08:28
|
|
|
חבר מתאריך: 13.05.03
הודעות: 2,807
|
|
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי טל ענבר שמתחילה ב "דו"ח מיוחד של מבקר המדינה על המועצה לביטחון לאומי"
המבקר: קבלת ההחלטות הביטחוניות לקויה
הדו"ח: ראשי הממשלות הזניחו את המועצה לביטחון לאומי
מאת אלוף בן
מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, ממליץ על "חיזוק משמעותי" במעמדה של המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) במשרד ראש הממשלה. לפי ממצאיו, המל"ל לא שותפה בטיפול בסוגיות המרכזיות של הביטחון הלאומי, כמו ניהול הסכסוך עם הפלשתינאים, היציאה מלבנון, פרויקטים ביטחוניים גדולים, "המשבר הסיני" בקשרים הביטחוניים עם ארה"ב וההחלטה על ההתנתקות.
בדו"ח מיוחד על המל"ל, שהתפרסם אתמול, מציע המבקר להעתיק את המל"ל ממשרדיה ברמת השרון ללשכת ראש הממשלה בירושלים; למצב את מעמדו של ראש המל"ל בקבוצת היועצים הקרובה של ראש הממשלה; לשלב את המל"ל כגוף המרכזי בעבודת המטה ובתהליכי קבלת ההחלטות, להנהיג בה שינויים ארגוניים שיקלו עליה בביצוע מטלותיה ולעדכן את המסגרת החוקית לפעולתה.
המבקר מצביע על הפער רב-השנים בין הצורך בקיומו של גוף מטה חזק ליד ראש הממשלה, שירכז את הטיפול בסוגיות הביטחון הלאומי - צורך שעליו הצביעו ועדות ומומחים רבים, ומעוגן בהחלטת ממשלה ובחקיקה - ובין המציאות, שבה "קיימת נכות מובנית ומכוונת ביכולת המל"ל, כפי שהופעלה על ידי ראשי הממשלות". לפי המבקר, חולשת המל"ל פוגעת באיכות קבלת ההחלטות.
בדיקת המבקר החלה באוגוסט 2005, בסמוך לביצוע ההתנתקות מרצועת עזה, והושלמה באפריל. בזמן הביקורת החליף ראש הממשלה, אהוד אולמרט, את אריאל שרון. אחרי שהושלמה הבדיקה מונה אילן מזרחי כראש המל"ל, במקום גיורא איילנד. דו"ח המבקר משקף מסמך ששיגר איילנד לשרון באוגוסט 2004, שבו התריע על הליקויים בעבודת המטה ובתהליכי קבלת ההחלטות. איילנד תיאר מציאות של אלתור ושליפות וללא תיאום ובקרה על החלטות של משרד החוץ או משרד הביטחון. המבקר מצא שהמסמך של איילנד זכה להתעלמות מוחלטת.
חולשת המל"ל מבליטה, לפי הדו"ח, את השפעתם של מערכת הביטחון וצה"ל בתהליכי קבלת ההחלטות, ואת היעדרו של גורם "לבחינה מקצועית בלתי תלויה של תוכניות ועמדות", שיפעל כגוף אובייקטיווי מטעם ראש הממשלה והממשלה. בפועל, הגורם שחולש על סדר היום המדיני-ביטחוני של ראש הממשלה הוא המזכיר הצבאי, שסמכויותיו לא הוגדרו במדויק, והוא ממלא בפועל תפקידים שמוטלים רשמית על המל"ל, כמו הכנת דיונים של ראש הממשלה ושל הקבינט המדיני-ביטחוני.
לגבי ההתנתקות נאמר שהמל"ל, "כמי שאמורה להיות גוף המטה בענייני ביטחון לאומי, לא שותפה בתהליך שקדם להודעת ראש הממשלה על ההתנתקות, לרבות במגעים שהיו בעניין זה עם גורמים חיצוניים ובתהליך גיבוש הרעיון על ידי ראש הממשלה וצוות עוזריו הקרובים". המבקר מצא, שלפני החלטת שרון על ההתנתקות "לא נמצא שהתקיימה עבודת מטה סדורה, שבחנה ודנה בכל החלופות האפשריות והמשמעויות העולות מהן".
היועץ המדיני של ראש הממשלה, שלום תורג'מן, השיב שלפני קבלת ההחלטה על ההתנתקות, הוא והיועץ המיוחד, דב ויסגלס, "ערכו עבודת הכנה, ושרון נועץ בעניין זה בראשי הגופים הביטחוניים השונים בעת פגישות העבודה השוטפות עמם". אך המבקר, לדבריו, לא מצא שום מסמכים שהעידו על עבודת מטה שקדמה להתנתקות. רק אחרי שהתקבלה ההחלטה, הוטל על איילנד והמל"ל לעבד אותה לפרטיה.
המבקר מביא בדו"ח דברים של ראשי ממשלה ואישים בכירים לשעבר, ומצטט מדו"ח ועדת מרידור לבדיקת תפישת הביטחון, בדבר החשיבות של מטה ביטחוני- מדיני ליד ראש הממשלה. הוא מביא גם את עמדת צה"ל, התומך כיום בקיומו של גוף כזה.
עתה נותר לראות, אם אולמרט ימלא את המלצות המבקר לשדרוג המל"ל, או שיסתפק בפתרון החלקי שהנהיג. אולמרט מזמין את ראש המל"ל אילן מזרחי לדיונים, אך הכפיף אותו לראש הסגל יורם טורבוביץ'. אולמרט גם לא חיזק את מעמדה של המועצה בתהליכי קבלת ההחלטות והיא מילאה תפקיד שולי במלחמה בלבנון.
מעמד המועצה
1. ראש המועצה לביטחון (מל"ל) לא חבר כלל בוועדת ראשי השירותים המתאמת את פעילות קהיליית המודיעין
2. המל"ל לא שותפה כלל בטיפול בסוגיות המרכזיות של הביטחון הלאומי, כמו ההחלטה על ביצוע ההתנתקות והסכסוך עם הפלשתינאים
3. המבקר מציע להעתיק את המועצה ממשרדיה הקיימים ברמת השרון ללשכת ראש הממשלה בירושלים,כדי להקל על ביצוע משימותיה
4. ראש הממשלה אמנם מזמין את ראש המל"ל אילן מזרחי לדיונים, אך הכפיף אותו לראש הסגל יורם טורבוביץ
http://www.haaretz.co.il/hasite/pag...SubContrassID=0
_____________________________________
Diplomacy is about surviving until the next century - politics is about surviving until Friday afternoon
Sir Humphrey Appleby
|
|