06-09-2006, 15:27
|
|
|
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,708
|
|
מטוסי סילון בנויים לתמרון חריף ולג'י גבוה
במטוסי הסילון ניתן להגיע למהירויות גבוהות יותר לעומת מטוסי הבוכנה (אני מתכוון למטוסי הבוכנה שנבנו לקרבות אוויר לפני "המצאת" מטוסי הסילון וכן למטוסי בוכנה שנבנים גם כיום ומיועדים לאירובטיקה) דבר המאפשר ביצוע תימרונים חריפים יותר לאורך זמן ולכן עומסי ג'י גבוהים יותר.
בהתאם לכך מטוסי הסילון נבנים עם גוף חזק היכול לעמוד בכך. המגבלה כיום היא לא של המטוס אלא של הטייס. מעל 5 ג'י נדרשת חליפת ג'י עבור תמרונים ממושכים (מדובר ב"מכנסיים" שאליהם מוזרם אוויר המנפח אותם ולוחץ על הרגליים. זאת במטרה לעצור את הדם מלזרום בחוזקה מחלקו העליון של הגוף כלפי מטה, דבר שעלול לגרום לאיבוד הראיה בשלב ראשון, "בלק אאוט", ואיבוד הכרה בהמשך).
ככל שהג'י מתגבר יכולת זמן השהיה של הטייס בו מתקצר. לא עוברים את ה 9 ג'י למשך יותר ממספר שניות. מטוסי הקרב כיום, עם עוצמת המנוע והגוף החזק, יכולים לבצע ג'י יותר גבוה מכך ולאורך זמן יותר ממושך.
ראיתי את התמרונים שהודגמו בתחילת האשכול וברובם (תרגיל ה"קוברה" למשל) מדובר בג'י מאוד נמוך (למעט בכניסה לתרגיל אם הוא מתחיל במהירות גבוהה). רוב התרגיל מבוצע במהירות נמוכה עד אפסית ולכן אין כאן הגעה לג'י גבוה (התמרון מתבסס על עוצמת המנוע ויכולת ההיגוי של המטוס גם במהירות איטית). בקטע ה"דחיפה" מדובר אף בג'י שלילי.
כיום לתמרון כזה אין עדיפות בקרבות אוויר כפי שהיה בעבר.
הסיבה: בעבר היה דרוש להגיע מאחורי מטוס היריב כדי להפילו כיוון שניתן היה לירות רק קדימה (וגם כאשר הומצאו הטילים בדרך כלל היה ניתן לשגרם רק כאשר אתה בגזרה האחורית של היריב והוא מלפניך).
תמרון חריף יותר וטיסה במהירות איטית יותר היו מאפשרים להגיע למצב זה.
ואולם כיום, כאשר ישנם טילים שניתן לכוונם עם כוונת קסדה וניתן לשגר אותם כמעט בכל זווית (גם מבחינת התוקף וגם מבחינת הנתקף), עדיף לא להגיע למצב של מהירות נמוכה כי בכל שאר הפרמטרים אתה נמצא בנחיתות קשה מול השאר וזהו מצב מסוכן ביותר.
כדי להדגים את ההיסטוריה שחלה בתחום ניתן להציג את משכי הזמן שארכו קרבות האוויר.
במטוסי הבוכנה (עם המקלעים) קרב היה נמשך בממוצע עשרות דקות.
במטוסי הסילון - דקות ספורות (כמעט תמיד הקרב היה מבוצע עם מבער מלא וצריכת הדלק לא היתה מאפשרת טיסה ממושכת יותר).
כיום, עם המטוסים החדישים והמערכות המאפשרות שיגור מכל מצב, מדובר בעניין של שניות ספורות.
אגב, הכינוי שלך מזכיר לי את הנווט רון ארד. כינוי שקוצר ל "צ'וקו" וכך מכירים אותו כל חבריו.
נערך לאחרונה ע"י yaari בתאריך 06-09-2006 בשעה 15:34.
|