|
31-08-2006, 12:15
|
|
מנהלת בע"ח, מטיילים ותרמילאים
|
|
חבר מתאריך: 01.01.06
הודעות: 53,831
|
|
למה הילד לא רוצה קרבי?
בעקבות דיון שנפתח בפורום צבא ובטחון כאן בפרש, מצאתי לנכון להעלות את הכתבה הזו גם פה ולשמוע (או יותר נכון לקרוא) את דיעותיכם.
נסו להמנע מקריאות כגון "אני מורעל פ33ות כי אני ג2ר ג2ר ורוצה להגיע לשייטת מטכ"ל", ויותר להתמקד בדיעה האמיתית שלכם. נשמח לקרוא ולהגיב.
חשיפה: צה"ל יבדוק למה הילד לא רוצה קרבי
ל-ynet נודע כי חיל החינוך ומשרד הביטחון גיבשו תוכנית לפיה יחולקו שאלונים לתלמידי כיתה י', ובהם תיבדק המוטיבציה שלהם לשרת. כמו כן תיבדק נכונותם להגיע ליחידות קרביות. המטרה: לאתר תלמידים "מהססים ומתלבטים", שניתן יהיה להפעיל עליהם שיכנוע נוסף, שנתיים לפני הגיוס. קצין בכיר: יכול להיות שיהיה מנהל שלא יסכים, אבל אנו רואים בכך שינוי חיובי. משרד החינוך: הרעיון הוצג אולם טרם נבחן ע"י הגורמים המקצועיים אצלנו
חנן גרינברג
ילד, למה אתה לא רוצה להיות קרבי?
ל-ynet נודע כי במסגרת תכנית מקיפה וחדשנית שגובשה בחיל החינוך ובאגף הביטחוני חברתי של משרד הביטחון יקבלו השנה, לראשונה, תלמידי כיתות י' עד י"ב, שאלון שיבדוק את עמדתם בנוגע לשירות הצבאי והעדפות לסוג השירות אותו הם רוצים לבצע. המטרה: איתור אוכלוסיה מתלבטת ומהוססת וריכוז מאמץ בקרבה על מנת להעלות את המוטיבציה לשירות.
"בשנים האחרונות התמקדנו בכל אוכלוסיית המתגייסים, כעת אנו רוצים לשנות כיוון ולפעול בצורה נקודתית איפה שיש בעיות", הבהיר ל-ynet גורם צבאי הפועל בנושא.
תזכורת: הפרויקט הקודם של צה"ל בבתי הספר התיכונים, ה"דור הבא", אשר במסגרתו הוצבו קצינים בכירים בכיתות הגבוהות להעלאת המוטיבציה, הביא ללא מעט ביקורת בקרב אנשי חינוך והגיע עד לדיון סוער בכנסת.
בקרוב יתחיל חיל החינוך בתכנית החדשה במסגרת ההכנה לצה"ל, שעשויה לעורר לא פחות ביקורת: התלמידים בכל בתי הספר התיכוניים בארץ, כבר מכיתה י' יתבקשו למלא שאלון קצר, אך ממצה ולהביע בו את עמדותיהם באשר לשירותם בצה"ל, לרבות כיוון מרכזי שהם שואפים להגיע אליו.
השאלון אינו אנונימי, ובכוונת צה"ל לאסוף את הנתונים ולפעול לפיהם, כך שתלמידים שיביעו הססנות או חוסר התלהבות - יקבלו "שיעורי צבא" מתוגברים ממדריכי נוער, קצינים בכירים ואף קצינים במילואים, "שועלי קרבות", שיגיעו דרך האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון, שותף נוסף בפרוייקט. דווקא משרד החינוך, הרלוונטי ביותר לנושא, הבהיר בתגובתו ל-ynet כי טרם העביר את אישורו לתוכנית והוא רוצה עדיין לבדוק אותה.
עד כה שיטת העבודה בצה"ל בכל הקשור לעבודה עם תלמידי תיכון התבססה על נתונים מפורטים על שיעור הגיוס בכל בית ספר תיכון לאורך השנים, כולל שיעור המתגייסים למערך הקרבי, יוצאים לקורס קצינים, בעלי פטור. נתונים אלה היוו עבור צה"ל היבט מרכזי בצורך ל"השקיע" בבית הספר מבחינת הסברה. ככלל, העדיפו בצה"ל לרכז מאמץ בעיקר בבתי ספר בהם שיעור המוטיבציה נמצא במגמת ירידה. בדיונים שנערכו באגף משאבי אנוש בצה"ל בשיתוף קצינים בכירים בחיל החינוך, הוחלט ליעל את העבודה, ומעבר להרצאות שיועברו לכלל התלמידים בנושאים צבאיים, להתמקד בתלמידים "הבעייתיים". ולצורך כך הוכן השאלון.
להלן דוגמאות משאלות שיופיעו בשאלון:
באיזו מידה המשפחה שלך מעודדת אותך לשרת בצבא? (דירוג 1-5)
באיזו מידה החברים שלך מעודדים אותך לשרת בצבא? (דירוג 1-5)
אם תתבקש לבחור אחת מבין האפשרויות הבאות, מה היית בוחר?
א. שרות קרבי כלוחם
ב. שירות משמעותי
ג. שרות במערך טכנולוגי
ד. שרות קרוב לבית
ה. לא לשרת כלל
ו. לא יודע מתלבט
ז. אחר, פרט
"באופן הזה נוכל להכין בסיס נתונים חדש", הסביר קצין בכיר בחיל החינוך, "לחבר את זה לנתונים שיש לנו מתוך המבחנים והשאלונים שעוברים המועמדים לשירות במהלך הצו הראשון וכך ללמוד ולדעת אלו תלמידים לא בטוחים באשר לשירות הצבאי, לקבל מגמות ובצורה הזאת לפעול באופן פרטני מולם".
במערך "מגן" של חיל החינוך בפיקוד אל"מ זאב שרוני, שאחראי על המהפכה, מציינים כי התכנית קיבלה את אישור משרד החינוך, ובכנס מסכם שנערך באחרונה קיבלו כל הגורמים בחיל את הדגשים של התכנית החדשה.
כיצד מגיבים בצבא לשאלות בדבר מוכנותם של מחנכים לקבל את התוכנית וליישמה? "יכול להיות שיהיה מנהל שלא יסכים לדבר הזה, אבל אנו רואים בכך שינוי חיובי שרק ייתן בידי התלמידים את הכלים להכיר טוב יותר את צה"ל ולהתגייס לשירות משמעותי", מסכם הקצין הבכיר.
במשרד החינוך הבהירו כי למרות הרצון במערכת הביטחון ליישום מהיר של התוכנית, הרי שהשרה יולי תמיר קיימה רק פגישה ראשונית עם גורמי צה"ל שהציגו בפניה את הרעיון. "הרעיון טרם נבחן על ידי הגורמים המקצועיים במשרד, על כן אין עדיין אישור לחלוקת החומר בכיתות", נמסר.
בהכנת הכתבה השתתפה מורן זליקוביץ'
http://www.ynet.co.il/Ext/Comp/Arti...3297052,00.html
_____________________________________
|
|