25-05-2006, 06:04
|
מערכות מודיעין חוזי (IMINT), מערכות חישה גילוי והתרעה - חלל, אויר, ים ויבשה. התנהלות ביטחונית, תעשייתית וחוזית בינלאומית
|
|
חבר מתאריך: 08.03.05
הודעות: 2,997
|
|
תיחסות לדבריך....
עד עכשיו היתה לישראל גישה ייחודית (יחסית ללקוחות אחרים) בכל הנוגע לאיפיון המטוס, מערכותיו ויכולותיו.
אינני יודע מה כוונתך במינוח "גישה ייחודית" - מדינות אחרות שרכשו ורוכשות מטוסים אמריקאים מאפיינות את המטוסים שהן רוכשות במידה זו או אחרת. איחוד האמירויות UAE למשל הגדיר מטוס F-16 חדש לגמרי: Blk-60 הדנים, הקוראנים והמדינות אחרות דורשות שינויים כאלה או אחרים. אנחנו אמנם "ידועים" בדרישותנו הרבות לשינויים אבל יהיה זה פשטני לומר שהסיבה לכך הינה עדיפות איכותית של מערכות. קיימות סיבות רבות ומעניינות לכך.
לברק הישראלי יש דבשת (ל-D) וכני נסע חזקים יותר בהשוואה לחבריו בבלוק, ול-C יש קיבולת נוספת ב"בית מצנח המעצור" של הנורווגים.
מה הנקודה ? - גם ל-Block 60 יש מבנה שונה עבור האמירויות....???
לנץ יש מערכת בקרת טיסה שהיא עדיפה על מקבילתה, ובשלב מסויים אף החליט היצרן לשבץ את הטכנולוגיה הישראלית במטוסים שהוא מייצר בארה"ב.
אינני יודע אם היא "טובה יותר" או "טובה פחות".... האם היא זולה יותר? האם היו שיקולים אחרים? - אינני בקיא במערכת הזאת אבל אומר רק שכדי להסיק מסקנות על עליונות מערכתית, כתוצאה מ"שיבוץ" חייבים לבדוק היטב מדוע ומה בדיוק הניע את האמריקאים להחליף או "לשבץ" סוסים אחרים מארץ רחוקה.... אני מספיק שנים במערכת כדי לא להתפס למסקנות עליונות כאלה.
לרעם יש קיבולת דלק גבוהה יותר מכל חבריו, שלא נדבר על חליפת הל"א שהיא ייחודית לישראל - לא ניכנס לדיון אם זה נובע מצרכים "ייחודיים" שלנו או לחילופין - מכך שהאמריקאים אינם מוכנים לייצא את המטוסים עם המערכות שלהם - זה אינו רלוונטי ביחס לשורה התחתונה.
אם זה לא רלוונטי - מה אם כך הנקודה ידיד ?
השרף מציג יכולות שאינן קיימות כלל במסוקים מקבילים אמריקאיים, וגם הסופה כזו - זה מתחיל בבלוק תוכנה שפותח בארץ, מערכות ל"א ושאר תכונות...
ראה - לאמריקאים יש עדיפויות תקציביות אחרות לפיתוח. אפשר לקחת כל כלי, כל מכונית, כל סירה, כל מטוס או מזל"ט ולשבח אותם כהנה וכהנה. לאמריקאים אין תמיד צורך בהשבחות כאלה, מתארי הקרב שלהם שונים, התו"לשלהם גלובלי וגדול ממדים, התקציבים מופנים בצורה שונה לגמרי מאופן הפנייתם אצלנו. שוחחתי בשבוע שעבר עם אל"מ האחראי במנהלת הטנקים האמריקאית על השבחות האברמס. השיחה גלשה להשוואה (פטריוטית משני הצדדים) בין האברמס לבין טנקים אחרים בעולם. שאלתי מדוע אין בתוכנית שיפורי האברמס מערכות זיהוי ותצפית כמו אלה הקיימות בטנקים באירופה למשל. תשובתו היתה דו-ערכית. ראשית - אמר, אין לנו צורך בריבוי הסנסורים. אנו נלחמים אחרת "we don't need gadgets... " הוסיף. שנית - אין לנו עדיפות תקציבית לכך. אנו מתכננים את הדור הבא ולא את המחר.... אמר.
והדבר דומה באויריה ובכלים אחרים. מה שטוב מספיק - לא צריך שיפור. לכל מדינה יש הגדרת סף לאיכות ועדיפויות משלה. לא יהי נכון להסיק מזה על יכולותיה הטכניות ועליונותה הטכנולוגית.
עכשיו האמריקאים אומרים - OK - יש לנו מטוס F-35, גירסת ייצוא. כל מה שאנחנו מאשרים זה החלפת שמן ומיים ומילוי בדלק. כל שינוי, שיפור, תוספת אחרת - אינה מאושרת לכם....
ומבחינתם הם צודקים. מטוס הינו מערכת מורכבת ביותר מבחינת קונפיגורציה. לוקהיד מרתין למשל לא נותנת כמעט אישורים (ישראל היא סייג שבהסכמה) להכנסת ושילוב מערכות זרות לה לא רק בשל הרצון להגן על תעשיות אמריקאיות אלא כדי למנוע בעיות אדירות שיכולות לקרקע (במקרה הטוב) מטוס כה מסובך. כל שילוב שיכול להפריע למערכות המטוס חייב לעבור צרטיפיקציה של LM ואין הדבר פשוט כלל.
בתחילת שנות ה- 80 יצאה חברת Apple עם מחשבי ה- Macintosh המעולים של אז. המערכת שמכרו היתה "סגורה". ללא אישורים של Apple לא יכל איש למכור או לשדרג את המחשבים הללו. ממולם ניצבה IBM עם מחשב PC על בסיס DOS שכל דיכפין שיפר אותו והציע תוכנות וחומרה מכאן ועד להודעה חדשה.... באותן השנים כמעט שום דבר לא עבד ללא בעיות ב- PC. כמובן שברבות השנים ה"סגירות" הזאת של Apple פגעה במכירותיה, אבל כאן כבר הדברים שונים בתכלית ממטוסים מסוג ה- F35 . אם ייכשלו בתחילת הדרך, לא יהיה לפרויקט המשך - האמריקאים לא ירצו בו, ואחרים בעולם יירתעו מלקנות אותו גם כן.
אבל אוסיף עוד דבר כאן - הנחתך שרק שמן ומים יהיו ל"דוד המלך..." (הגשש...), הינה מוטעית לגמרי. איש לא ימנע מאיתנו לשלב מערכות ישראליות אלה או אחרות במטוסים שנרכוש (לא ניקנה אלא נקבל...) וזה יהיה חלק ממשא ומתן, כפי שהיה בעבר בכל קבלה (אנו קוראים לזה "רכש"...) של מטוסים. אינני חושש מכך כלל. נצתרך לקבל אישורים, סרטיפיקציות וכו', אבל לא ידחפו לנו לנו מערכות שלא נרצה בהן. הבט בהיסטוריה הזאת מאז 1967... כך הם נוהגים. האמריקאים לא רוצים שנהיה שותפים בפיתוחים לכלל המטוסים הללו לשווקים אחרים.... ומבחינתם, ועל אף שאיש מאיתנו איננו מרוצה מכך, כלכלית וקונפיגורטיבית (ואף מדינית !!!), הם עושים את הטוב להם כמדינה בעלת המטוס המעולה הזה.
אז מה כן יהיו הרכיבים הישראליים ב-F-35? תע"ל ותק"ע של אלביט?
לאור האמור לעיל - גם אם יאשרו את אלה לסדרות הייצור נצתרך לומר תודה. למטוסים ישראליים והיה ונקבל - אני חוזר ואומר - אין לי דאגה יתרה בלב... והרבה נסיון שמצביע על "פתיחות זהירה מצידם..."
האם זה אומר שהמטוסים יוכלו להפעיל פיתונים כאלה ואחרים? האם נקבל חליפת ל"א שאינה תואמת את צרכינו - וניתקע איתה בגלל האמריקאים?
שאלת ? - אני לא סמכות להבטיח, ואייני אוהב את המושג האיליסתי "האמן לי", אז רק אומר את דעתי - לא יקרה כדבר הזה. לא למטוסים שנקבל. זה יהיה חלק ממשא ומתן. נבקש הרים, נקבל גבעות. כך היה תמיד.
הרי חלק ניכר מעליונותינו מול מפעילי מערכות דומות - נובע מפיתוח ישראלי ייחודי שקיים על המטוסים (זוכרים את תוצאות התרגיל מול הצי האמריקאי? - אני יודע שצריך לסייג את זה מאד, אבל הנתון קיים)...
אינני מכיר את הסיפור הזה. אבל אין לו שום משמעות לדיון. גם ההודים ניצחו בקרבות אויר לפני כשנה את האמריקאים בתרגיל משותף. מכאן להניח שחיל האורי ההודי טוב יותר או מסוגל להגן על הודו בפני האמריקאים (מתאר בלתי מציאותי לחלוטין) - הדרך ארוכה. ו"קצת" נסיון בשואות הללו שאנו עושים מדי פעם, ופה ושם היכרות עם הפרטים - ואני ממליץ לכולם לא לנפח חזה מכך. אין שום משמעות לדברים. הבל.
האם המצב הזה אינו סוג של אמברגו?
אמברגו ? - נו באמת. אני חושש שנסחפת....
ומעל לכל זה - יש לאמריקאים טענת קשות מאד נגדנו. מי שמצוי בזה מרגיש את זה ביום יום. הם אינם תלית שכולה תכלת, אבל הם בעלי המסעדה.... אנו מוזמנים לאכול בחינם אין כסף, וחלה עלינו חובה מוסרית לא כשווים - אלא כבעלי ברית. לזה יש להם טענות קשות כלפינו ועל כך הם מגיבים באופן שנראה להם. לא בטוח שלו אנו תמכנו במדינה כלשהיא היינו מברכים על פגיעתה באמון אותו אנו מצפים לקבל ממנה בגין הסיוע. אל נהיה היפוקריטים.
שוב - אני לא רואה בסיפור "משבר". המונח החזק הזה אמנם מוכר עיתונים אבל המציאות שונה בדרך כלל.
נערך לאחרונה ע"י מיקיטל בתאריך 25-05-2006 בשעה 06:10.
|