11-05-2006, 16:30
|
|
|
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
|
|
ישראל מי כמוך עם .נושע בה' מגן עזרך ואשר חרב גאותך ויכחשו אויבך לך ואתה על במותינו
תדרך.
הניצחון שלך ושלנו
נאמר בסוף התורה (דברים פרק לג) "אַשְׁרֶיךָ יִשְׂרָאֵל מִי כָמוֹךָ עַם נוֹשַׁע בּה' מָגֵן עֶזְרֶךָ וַאֲשֶׁר חֶרֶב גַּאֲוָתֶךָ וְיִכָּחֲשׁוּ אֹיְבֶיךָ לָךְ וְאַתָּה עַל בָּמוֹתֵימוֹ תִדְרֹךְ". לכאורה יש סתירה בפסוק, שבתחילתו קובע שהישועה באה מהקב"ה "מִי כָמוֹךָ עַם נוֹשַׁע בּה' מָגֵן עֶזְרֶךָ", ובסופו מדגיש את גבורתם של ישראל שהביאה את הניצחון "וַאֲשֶׁר חֶרֶב גַּאֲוָתֶךָ וְיִכָּחֲשׁוּ אֹיְבֶיךָ לָךְ וְאַתָּה עַל בָּמוֹתֵימוֹ תִדְרֹךְ", מה ההסבר בניגוד בולט זה?
חז"ל עמדו על כך בילקוט שמעוני (תורה פרשת וזאת-הברכה רמז תתקסד):
"אשריך ישראל מי כמוך וגו', הקב"ה עושה מלחמתן של ישראל והנצחון שלהן, וכן הוא אומר 'לכל האותות והמופתים ולכל יד החזקה' - אשר עשה ה' אינו אומר אלא 'אשר עשה משה', הקב"ה שלחו לעשות והנצחון למשה.
וכן דבורה אומרת לברק 'קום ברק ושבה שביך', וכי שבי של ברק הוא? הרי דבורה אומרת לו 'ותאמר דבורה אל ברק קום', מהו קום? קום ולא תעשה מלחמה, המלחמה של הקב"ה היא שנאמר 'כי זה היום אשר נתן ה'', וכן הוא אומר 'מן השמים נלחמו הכוכבים ממסלותם נלחמו עם סיסרא',
וכן דוד, כשירד לגלית 'וידעו כל הקהל הזה כי לא בחרב ובחנית יהושיע ה' כי לה' המלחמה ונתן אתכם בידינו' וכתיב 'הכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו', אמר דוד לפני הקב"ה: אתה עושה המלחמה ולך הנצחון, שנאמר 'לך ה' הגדולה והגבורה והתפארת והנצח', אמר לו הקב"ה לדוד: נתת לי הנצחון אף אני נותן לך הנצחון, למנצח לעבד ה' לדוד".
המשך יום נעים.
_____________________________________
|