13-03-2008, 18:03
|
|
|
חבר מתאריך: 27.10.04
הודעות: 339
|
|
ציפור ציפור
2. המטוס אופיין כמטוס ליירוט מפציצי טו-2 רוסיים, אך יכולת התמרון האופקית שלו הייתה גרועה מאד למרות כנפוני שפת התקפה (ידניים) ובקרבות בינו לבין מיג-21 הודי ב-1971, או נגד מיסטר 4 הודי ב-1965 הוא הוכח כגרוע.את זה צריך לבדוק מול הדמ"צ. אולי הלקוח כלל לא דרש יכולות הדוקה ועתירת תמרון מול מיג 21?
הלקוח, קרי הפנטגון, היה בפאניקה מאז ספטמבר 1949 כשהרוסים פוצצו את פצצת האטום הראשונה שלהם. מכאן נבע צורך מיידי במיירט שיפגוש את המפציצים האלה גבוה והרחק מגבולות ארה"ב. אני מקווה שאתה לא מאמין לסיפורים של מחלקת ה-P/R של "לוקהיד" על ג'ונסון שנסע לקוריאה, שמע סיפורים על ה-"סייבר" וחזר עם רעיונות לגבי מטוס קרב טוב יותר מה-"סייבר"; מטוס קרב קלאסי שמתמרן. האיפיון הושלם בוודאי לפני "הנסיעה" הזאת שכנראה התקיימה אבל בוודאי לא הולידה "יוזמה פרטית" של ג'ונסון כי לא כך מתנהלים הדברים בארה"ב.
אבל, קהילת התעופה מתייחסת לאף 104 כאל מטוס קרב לכל דבר. הוא בילה את מרבית שירותו ב-ADC שהיה מופקד על הגנת שמי המדינה וככזה, נדרש ליירט גם מטוסי קרב. בעת משבר הטילים בקובה (1961) הטייסות בפלורידה קיימו כוננות יירוט לאו דווקא נגד מפציצים אלא נגד כל חדירה לחוף המזרחי. לוויאטנם הוא פרס כמטוס ליווי למטוסי התקיפה ולהגנת שמי דה-נאנג. גם כאן הוא נתבע לביצועי מטוס קרב מתמרן.
אותה קהילה תעופתית טוענת גם שבתרגילי ק"א (Featherduster) הוא הצטיין נגד כל מטוס קרב אחר של חא"א למעט האף 5. טייסיו התאמנו אך ורק בק"א וכמובן שהם טוענים שהמציאו את מושג "האנרגיה" בק"א, זמן רב לפני הכנף הטקטית 479 של ה-"קורנס".
לכן, מכל הסיבות האלה, בארה"ב מתייחסים אליו כאל מטוס קרב (והמגזימים, כולל קלי ג'ונסון, כאל מטוס "עליונות אווירית") ולא כאל מיירט טהור.
המיג 21 לא היה קיים בתקופת איפיונו ותכנונו. האף 104 היה מטוס קרב מאך 2 הראשון בעולם.
3. זנב T שמנע (בהתחלה) נטישה כלפי מעלה אך לא פתר את בעיית "הזדקרות עמוקה" במטוס. לזה יש להוסיף הגה גובה גדול מדי (חשש לאובדן שליטה אורכית במעבר מהירות הקול) שהוביל לרגישות תנועת סטיק קדימה-אחורה בלתי פרופורציונלית לתגובת המטוס בתנועת סטיק רוחבית. תנועה חטופה מדי במישור העלרוד הייתה מסוגלת לגרום בקלות לשבירת המטוס. דווקא זנב טי רגיש יותר לdeep stall . בז"ה גבוהה זנב גבוה נמצא עמוק בתוך עקבת הגוף ולכן לא אפקטיבי. זנב נמוך "חי" מתחת להפרעת הגוף ולכן אפקטיבי בז"ה גבוהות. ראה השוואה בין קורנס לF101 . מי יכול להגיע לז"ה גבוהה יותר ללא הזדקרות עמוקה?
זה מה שכתבתי: "אך לא פתר את בעיית "הזדקרות עמוקה".
5. ריכוז מאסות לא נכון בגוף ארוך ודק מדי שהביא לצימוד אינרציאלי כל פעם שהטייס דחף מעט רגל להחלקה.אשמח להסבר. בעברית. המשפט שכתבת נורא מרשים אבל בכ"ז...שנבין...
הרבה יותר פשוט ממה שאתה חושב. דמיין לעצמך מקל באורך של מטר כשבקצה אחד משקולת של ק"ג אחד ובערך 20 ס"מ מהקצה השני, משקולת של חצי ק"ג. כעת שים אצבע מתחת למקל במקום כלשהו ונסה לסובב את המקל אופקית. בהתחלה, תתקשה בגלל האינרציה, אבל פעם אחת שהמקל התחיל להסתובב, תתקשה לעצור אותו. ככל שהמקל יהיה ארוך יותר ו/או המשקולות יתרחקו ממרכז הכובד האמיתי של המטוס, יהיה לך קשה יותר לעצור את סיבובו. כשמטוס מתחיל להחליק האוויר זורם על פניו הן לאורך הציר האורכי (כיוון הטיסה) והן לרוחבו (כיוון ההחלקה). כשתנסה לבלום את ההחלקה, המטוס יצטרך לפרוק את האנרגיה שצבר בהחלקה ויתרגם אותה לתנועה (בד"כ בלתי נשלטת) במישור אחר, נניח גלגול. במטוס כה ארוך ודק כמו האף 104, כל תמרון שתעשה, ואח"כ תנסה לעצור, יתפרש כתנועה שהמטוס "יחליט" עליה ויבצע אותה בכיוון שהוא "רוצה" ולא בהכרח בכיוון שאתה רוצה. תנועה זו לא תתבצע סביב מרכז הכובד אלא סביב נקודת איזון חדשה בין הכוחות האווירודינמיים החדשים שחלים על המטוס ובין ציר דמיוני כלשהו שהמאסות המרוכזות במטוס (מכ"ם, נתיקים, מנוע וכו') יחליטו עליו. ה-"צימוד" הזה של תנועה בכיוון לא רצוי עקב אינרציית המטוס (בגלל חלוקת מאסות אסימטרית) קוראים "צימוד אינרציאלי". "צימוד אינרציאלי" הוא מבוא מצוין לסחרור.
6. מגבל ג'י ("דוחף סטיק") שהגביל את המטוס ללא יותר מ-6.5 ג'י.ואולי בדמ"צ לא דרשו יותר? חייבים לזכור את המשימה העיקרית של המטוס. ממנה נגזרת תצורתו האורודינמית והביצועים
ממש לא. בגלל שלא היה פתרון לבעיית הצימוד האינרציאלי, ובגלל מאפייני ההזדקרות המאד גרועים שלו, הוכנס מגבל ג'י שפשוט דחף את הסטיק קדימה כל אימת שהטייס משך יותר מדי ג'י. המטוס תוכנן לחוזק סטרוקטורלי סטנדרטי באותה תקופה (7.33 ג'י) ולכן לא הייתה סיבה אווירודינמית להגביל את את יכולת התמרון שלו בכמעט ג'י שלם זולתי סיבות אלו.
12. המטוס טס בויאטנם אלפי גיחות ????אך לא זכה להפלה אחת. להיפך, מטוס אחד דווקא הופל בקרב אוויר ובנסיבות די אומללות.אלפי גיחות בוויאטנם? יש סימוכין לכך?
כן. הטייסת שפרסה לדה-נאנג ביצעה כ-7,000 גיחות. אין לי מושג אם הנתון הזה מפורסם במקום כלשהו באינטרנט אבל לי יש את הנתון הזה ממקור מעט יותר אמין...
אגב, אין דבר כזה "המהנדס של הטורנאדו" או "המהנדס של הציפור השחורה". מטוס הוא מערכת סופר מורכבת וצוות הפיתוח מורכב מעשרות מהנדסים . "מהנדס המטוס" הוא מהנדס המערכת הראשי?מהנדס האוירו' הראשי? מהנדס החוזק הראשי? מהנדס אויוניקה? או אולי בכלל מהנדס צעיר במחלקת תכן ראשוני שהגה את הקונספט וצייר אותו בקווים כלליים?? בקיצור - אין דבר כזה "מהנדס המטוס" .
תמיד בראש פרויקט מורכב כזה עומד מהנדס ראשי. גם בימיו של קאם עמדו לשירותו חצי תריסר אווירודינמיקאים, לפחות מתמטיקאי אחד ועוד כתריסר מהנדסי מבנה. שאל את עצמך מיהו גורביץ' (היהודי) במשרדו של ארטם מיקויאן ותקבל את המשמעות לאות G בשם מיג. המהנדס הראשי צריך להחליט על העיצוב הכולל, להוביל את הצוות לכיווני פתרונות אפשריים ובמקרים של קונפליקט - להחליט את ההחלטות החשובות.
|