|
19-03-2006, 17:09
|
|
מנהלת בע"ח, מטיילים ותרמילאים
|
|
חבר מתאריך: 01.01.06
הודעות: 53,831
|
|
כבוד.
והרי הסיפור המלא, מתורגם באופן חופשי מאתר
http://ocean-liners.schuminweb.com
"הנורמנדי היתה אחת מאותן ספינות נוסעים נדירות. היא היתה אצילה, נוצצת ובעיקר משוכללת מאוד.
היא נבנתה ע"י Chantiers de l'Atlantique בצרפת, והיתה השלישית מבין ארבע ספינות שמפעל זה בנה בעבור ממשלת צרפת בשנת 1912. הראשונה היתה "פריז" והשניה "איל דה פראנס"
לנורמנדי היו שלוש פונקציות עיקריות- להיות ספינת הנוסעים הגדולה בעולם אי פעם, להיות המהירה ביותר באוקינוס האטלנטי ולהיות מרכז תרבות ואמנות של העם הצרפתי. הנורמנדי הצליחה בכולן- היא שקלה מעל 60,000 טון ואורכה היה יותר מ100 רגל. היא כבשה את ה Blue Riband והתעלתה על הREX שנחשבה לספינה המהירה ביותר (למרות שנושא זה הוכחש מס' פעמים) וכמובן גם היתה ספינה יפה להפליא.
בינואר 1931, הונחה אבן היסוד לספינה.
הממשלה הצרפתית פרסמה פרטים רבים בנוגע לפארה של הסביבה, ואף קיבלה הצעות רבות למתן שם לספינה. בין ההצעות- La Belle France, Président Paul Doumer, and even Maurice Chevalier.
כמובן שלא כל העם הצרפתי הסכים עם שבחיה של ממשלת צרפת, וחלקם אף טענו כי זה מעשה של פזיזות, שכן המדינה התדרדרה ותקופה זו התכנתה בשם "שנות השפל".
למרות הביקורות, בתאריך 29 באוקטובר, 1932, השיקה את הספינה הגברת הראשונה של צרפת, מדאם לה ברון.
לאחר זמן מה חדלו העבודות על הנורמנדי, כמו גם על "קווין מרי". אולם שלא כמו קווין מרי, העבודות חודשו במהרה. במאי 1935, נכנסה הנורמנדי לפעולה, ואחרי זמן קצר מאוד, התעלתה על הREX במהירות של 29.98 קשר. הציבור מצא את הספינה מדהימה מחוץ ומפנים. הסיפון היה נקי ממכונות, שכן הכל הוסתר בבטן הספינה. חדר האוכל והמסדרונות היו עצומים וקושטו בפיסולי זכוכית. היה שם תיאטרון, שהיה ראשון מסוגו. כל חדר במחלקה הראשונה היה שונה בעיצוב, והיו בסה"כ כ-400 עיצובים לחדרים שבספינה.
אולם הנורמנדי לא היתה רק שעשועים והנאה, היו לה גם שתי בעיות עיקריות:
1. בעיית רעידות שנפתרה ע"י התקנת פרופלורים חדשים.
2. הבעיה השניה היתה ה"קווין מרי", אשר פורסם שתשקול כ- 81,000 טון. עובדה זו איימה על הנורמנדי ששוב לא תהיה עוד הספינה הגדולה בעולם. בעיה זו נפתרה בזמן השיפוץ הכללי שנעשה לספינה בחורף, שם נוסף לה סיפון שלם שהעלה את משקלה ל-83,000 טון- כבדה יותר מ"קווין מרי".
היה "קרב" נוסף עם ה"קווין מרי"- בשנת 1936 זכתה הקווין מרי בBlue Riband במרץ 1937 זכתה שוב הנורמנדי בתואר, אך ב אוגוסט 1938 זכתה שוב ה"קווין מרי" והפעם לתמיד, עם מהירות של 31.6 קשר.
ב-28 באוגוסט 1939, עוכבה הנורמנדי במזח 88 בניו יורק עקב איום למלחמה באירופה. מאוחר יותר הסתבר, שהנורמנדי לא תניע את להביה שנית. צרפת נפלה לידי הנאצים, אך הנורמנדי היתה בטוחה, כיוון ששהתה במימיה הנייטראליים (דאז) של ארה"ב. עקב שהותה שם, צומצם הצוות והעבודה על הספינה פחתה.
הנורמנדי הושעתה לזמן רב, בעוד "קווין מרי" ו"קווין אליזבת" באו והלכו, הנורמנדי נשארה במקומה. מאחר שבריטניה היתה במלחמה, נצבעו "מרי ואליזבת" באפור, אולם הנורמנדי נשארה בצבעיה המקוריים.
עם הזמן צצו ובאו שמועות בנוגע לייעודה של הנורמנדי. חלקן טענו כי הנורמנדי מיועדת להעברת כוחות, שמועות אחרות טענו כי ייעודה הוא נושאת מטוסים.
חמישה ימים לאחר ההתקפה על פרל הארבור ב-12 בדצמבר 1941, "כבשה" ממשלת ארה"ב את הספינה.
ב-27 בדצמבר הועברה הנורמנדי לחיל הים האמריקני ושמה שונה ל USS Lafayette. עיצוב הפנים הוסר, וייעודה הוסב להיות אניית מלחמה המעבירה כוחות חיילים (troop carrier).
למרבה הצער, ללאפאייט לא ניתנה ההזדמנות "לעבוד" במלחמת העולם ה-2.
ימים ספורים לפני שהיתה מוכנה לפעול, ב-9 בפברואר 1942, עף ניצוץ שמקורו בעבודות בנמל והצית ערימה של חגורות הצלה, העשויות מחומר דליק מאוד. כתוצאה מכך עלתה כל הספינה באש.
כל מי שהיה על הספינה באותו רגע התפנה, וכוחות כיבוי האש החלו לפעול.
ההמולה גרמה לכוחות כיבוי האש לעשות טעות ולהציף את הספינה במאות אלפי ליטרים של מים. כתוצאה מכך, בשעות המוקדמות בבוקר ה-10 בפברואר, לא עמדה ה"לאפאייט" בעומס, כבלי העגינה נקרעו, והיא התהפכה על צידה.
ה"לאפאייט" נשארה כך, על צידה, במשך שמונה-עשר חודשים. דבר לא נעשה מלבד חקירה ע"מ למצוא את האשם בדליקה.
עם הידיעה על כך שמלחמה מתקרבת ויהיה צורך בספינה אחרת, היה צורך להחזיר את הספינה למצבה הקודם (בעגינה). כל המשקל העודף הוסר מהספינה, ובו בזמן שאבו במרץ רב את המים שהיו בתוכה.
ב-27 באוקטובר, 1943, היא הוחזרה לחיל הים ונגררה לברוקלין, שם יוחלט על גורלה.
חלפו שנתיים נוספות, והמלחמה נגמרה. ב-11 באוקטובר 1945 נמחקה הלאפאייט מרשימת הספינות של חיל הים.
ולדימיר יורקביץ', אדריכל הנורמנדי, הציג תכנית ובה הצעה לשפץ את הנורמנדי ולהחזיר אותה כספינת נוסעים בינונית. אולם, לחיל הים האמריקני היה כעת שם אחר לנורמנדי, ולא היה להם ענין או שימוש בספינה. כתוצאה מכך, נמכרה הלאפאייט ל"ליפסט בע"מ", נגררה לנמל בניוארק ונהרסה.
ספינה זו, ששוויה היה 60,000,000$, סיימה את דרכה בשווי 161,000$. כעת נשארה רק האגדה..
תמונות:
פרסום לעיתונות והתפארות בגדולתה של הנורמנדי
השקת הנורמנדי
מדידת המהירות בתחרות ה Blue Riband
הספינה המפוארת נורמנדי
תמונת הנורמנדי, קווין מרי וקווין אליזבת בפעם היחידה שעגנו יחד
תמונות הלאפאייט בזמן השריפה
תמונת הלאפאייט הפוכה על צידה לאחר נסיון הכיבוי
_____________________________________
|
|