12-12-2004, 17:22
|
|
|
חבר מתאריך: 02.11.01
הודעות: 5,463
|
|
אחת הדרכים להבין להיכן "מצביע" כיוון החיכוך הסטטי, היא לחשוב מהו הכח שהיה פועל על הגוף אלמלא החיכוך, ולהשוות בין מה שאנו יודעים לתיאוריה.
מכונית ללא חיכוך, על משטח ישר, פשוט תמשיך לנסוע ישר... הכח היחיד שיפעל על המכונית הוא כח המשיכה (והנורמל מהכביש שמבטל אותו), ולא יהיה שום דבר שיוכל לשנות את כיוונה או מהירותה (כל עוד היא לא מתנגשת בכלום ). בהתאם לחוק ההתמדה, לא תשנה את מהירותה.
מה המשמעות של זה?
המשמעות היא שאם אתה רואה את אותה מכונית מסתובבת במעגל, ואין שום כוח חיצוני אחר שאתה יודע עליו, המסקנה היא שכח החיכוך הוא זה שגורם למכונית להסתובב במעגל. כח החיכוך הוא הכח הצנטרפיטלי במקרה הזה.
כאשר מכונית נוסעת על משטח הבנוי בנטיה, זה כבר טיפה יותר מסובך. גם כאן ישנו כח הגרביטציה, אך כאן הנורמל מהכביש אינו מבטל אותו, בשל השיפוע. כאן כבר יותר מסובך לחשוב לאן המכונית תיסע אם לא יהיה חיכוך, אבל אנחנו עדיין יודעים שהמכונית נוסעת במעגל, ולא משנה את גובהה.
אז מה המשמעות?
המשמעות היא שקיים גם כאן כח שקול צנטרפיטלי (שמצביע לכיוון מרכז המעגל - את כיוונו, וכיוונו בלבד, מייצג החץ הכחול) ואותו אפילו אפשר לחשוב בהסתמך על מהירות הנסיעה ורדיוס הסיבוב. הפעם, הכח הצנטרפיטלי נובע לא רק מכח החיכוך, אלא משקול כוחות של כח המשיכה, הכח הנורמלי מהכביש, והחיכוך (כאן מצוייר כחץ צהוב, אבל הכיוון אינו בהכרח הכיוון המצוייר). אם אתה יודע (ואתה יודע!) את כיוון ועצמת הכח הצנטרפיטלי, אתה יכל להחסיר ממנו את שקול הכוחות של כח המשיכה ושל הכח הנורמלי, ולגלות מהו כח החיכוך.
בסופו של דבר, בדיוק כמו קודם, שקול הכוחות הכללי חייב להיות הכח הצנטרפיטלי.
|