|
05-12-2005, 11:20
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
מי מוכן להילחם בפיאט?!?
מלחמת בוץ: פיאט נגד האמר
בפינה הימנית, האמר, פנינת השטח הוותיקה והמוכרת של תעשיית הרכב האמריקנית. ובפינה השמאלית, הטוען לכתר במשקל 7 טון, פיאט אולטרה
רועי צוקרמן
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3178956,00.html
האמר, תתכונן להיכנס למרחב המוגן - יש יריב חדש בזירה. תכירו את "אולטרה" (Oltre), רכב תצוגה מעניין במיוחד לבית פיאט. האולטרה, שמתעתד להתחרות על משבצת כלי השטח חסרי הפשרות לשטח, מביט היישר להאמר ולא מתכוון למצמץ. אז בואו נכיר את המתמודדים שלנו.
הוא גדול, הוא גדול, הוא גדול. פיאט אולטרה עם חברות בתערוכת בולוניה
היצירה החדשה של פיאט מביאה לזירה אורך של 487 ס"מ, לעומת 468.5 ס"מ "בלבד" להאמר H1, רכב השטח שנולד עבור צבא ארצות הברית. לפיאט נרשם ניצחון גם בממד הגובה, עם 205 ס"מ לעומת 191 בלבד להאמר. ממדי הרוחב זהים (220 ס"מ), אך בבסיס הגלגלים מצליח ההאמר לפגוע בפיאט עם סנוקרת מסובבת - 330 ס"מ לאמריקה, 323 "בלבד" לאיטליה.
מי עשה כושר, מי אכל פסטה
אבל אם בבסיס הגלגלים מצליח ההאמר לזכות בנקודה, לסיבובים הבאים מביא הפיאט ארטילריה כבדה. כבדה תרתי משמע: המשקל הכולל שלו עומד על כשבעה טון, כמעט פי שניים מההאמר, שפתאום מתחיל להראות קומפקטי למדי.
בפיאט יוכלו לשבת חמישה לוחמים. בהאמר החמישי יצטרך לתפוס טרמפים
אבל משקל כבד הוא לא הכל, ולהאמר יש אס חשוב בשרוול. בזמן שהאולטרה זלל פסטה ללא הרף והעלה במשקל, לרכב השטח האמריקני היה זמן פנוי להתאמן במכון הכושר. לפיאט מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר ועם הספק של 185 כ"ס? ההאמר מעלה את הרף עם שמונה צילינדרים, נפח של 6.5 ליטר ולא פחות מ-208 כ"ס. כך שלמרות שמנוע הפיאט נהנה מתיבת שישה הילוכים (אוטומטית) לעומת ארבעה בלבד להאמר, המהירות המרבית של האולטרה נמוכה יותר - 130 קמ"ש לעומת 150 להאמר.
יכולת שטח - נוקאאוט לאיטליה?
אוקיי, אז ההאמר קל וחזק יותר. אבל בקרב הבוץ שלפנינו חשובה במיוחד יכולת השטח. ולפיאט ככל הנראה לא חסר ממנה. כמו להאמר, גם כאן יש הנעה כפולה. אבל בזמן שה"אמריקני" יאלץ לעקוף סלעים ומכשולים בגובה יותר מ-40 ס"מ, יוכל ה"איטלקי" לחלוף מעליהם, תודות למרווח גחון גבוה ב-10 ס"מ תמימים.
ההאמר והאולטרה מסוגלים שניהם לנוע בשיפוע צד של עד 40 אחוז. אבל השיוויון הזה נשבר בכושר הטיפוס. האמר H1 מסוגל לטפס עלייה בזווית מרשימה של 60 אחוז? לאולטרה כושר טיפוס מדהים של 80 אחוז. למי שהביטוי "לטפס על הקירות" הומצא ממש בשבילו...
גלגלי 315-40 עוטפים חישוקי "26. עשרים ושש
גם כושר הצליחה באולטרה גדול יותר, אגמים בעומק עד 85 ס"מ לא ידאיגו את נהג האולטרה, בעוד שההאמר זקוק לדרך חלופית כבר שהמים בגובה 76 ס"מ "בלבד". ומכיוון שלשניהם יש שלוש נעילות דיפרנציאל (מרכזית, ואחת לכל סרן), הפוטנציאל של הפיאט החדש נראה טוב מזה של ההאמר הוותיק. ואם אכן כך, מדובר בהישג לא קטן.
אז מי האלוף?
בקרב הבוץ, איטליה מול אמריקה, פיאט מול האמר, אולטרה נגד H1, נדמה שיש מנצח אחד בלבד. למרות שלהאמר יש יכולת שטח נחותה, למרות שהוא כבר "החדשות של אתמול", ולמרות שלאולטרה יש עיצוב שאף אחד לא יוכל להישאר אדיש כלפיו.
ההאמר הוותיק. ניצחון טכני
למרות כל הדברים הללו, להאמר יש יתרון אחד שמעניק לו ניצחון מיידי. הוא הופיע לזירה. בשלב זה לא ברור מה יהיה עתידו של האולטרה, שמבוסס על רכב שטח צבאי קיים של איווקו (חטיבת המשאיות של פיאט). ייצורו לא מובטח, וכל עוד הוא לא עומד למבחן מול "מלך השטח" הלא-רשמי מאמריקה, הרי שזה האחרון נהנה מניצחון טכני.
אז מה דעתכם, בצה"ל צריכים להכין כבר מכרז לרכישת "אולטרות", או שאפשר להישאר עם ההאמר לעוד כמה שנים?
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
|
|