11-05-2012, 10:04
|
|
|
|
חבר מתאריך: 03.02.10
הודעות: 1,003
|
|
יותר קל גם משום שהוא מפורש בתנ"ך כמו שהזכרת, מה שאין כן שכר ועונש. וגם בגלל הסיבות שהבאתי לעיל.
אך לדוגמא שהבאת על האדם הדתי שחונך וכו' נדמה לי שאתה קצת מתבלבל, כי אדם דתי שחונך לשמירת מצוות, אין יסוד אמונתו ואמונת הוריו ומשפחתו תלויה בתנ"ך בלבד. משום שיש עוד מקור מידע רוחני והוא התורה שבעל פה, הזוהר הקדוש, וכיו"ב (שידוע שקיבלו איש מפי איש על משה רבינו את המידע שהם מספקים לעם) ומשם לומד האדם הדתי על העולם הבא, שכר ועונש, עמידה לדין לפני אלוקים, ועוד.
משום כך אני אומר, אין כאן 'הטמעה' של מידע ללא מקור, שתלויה על אמונה עיוורת בלבד. אלא יש מקור מוסמך שהאדם הדתי מחזיק ממנו כמידע אותנטי, ולכן הוא מאמין בזה.
ולעניינינו, אין כוונתי שהאלוקים יותר רציונלי משכר ועונש. שניהם באותה מידת רציונליות. אלא כמו שאמרתי אנשים מעדיפים לא להאמין כשאין להם הוכחה ממישהו שחזר משם, משום הפחד או האידאולוגיה.
לכן תליתי את האמונה בשכר ועונש, לאמונה באלוקים. כלומר מי שכן קל לו להאמין בכח עליון, לא יוכל להתעלם מזה ששופט כל הארץ לא יעשה משפט. זה כמו מלך שהקים מדינה ואיכלס אותה באנשים. האם לא יקים מערכת משפטית? כך גם פה. אלוקים נתן את התורה שבכתב ושבעל פה, הקים מערכת משפט בה יש עבירות שעונשן בעולם הזה, על ידי שופטים מוסמכים, ויש עבירות שהמלך שופט בעצמו ונפרע בעצמו מאותם חטאים. והשפיטה הזו לא נעשית כאן, אלא הנשמה נשפטת לאחר מות הגוף.
כל זה כתבתי גם כדי לענות על שאלתך ולסדר את הבנתך בדבריי, וגם כדי לומר, שאין האמונה במושגים רוחניים עיוורת. אלא המידע הוא מפורט, כמו חוק עם מאות סעיפים, רק שצר הנייר (והזמן) מלהכיל את כל המידע המבאר ומוכיח לוגית את המושג של שכר ועונש, ואת השאלות והתשובות בעניין לפרטים.
_____________________________________
"האמת תמיד נמצאת בפשטות, ולא בהכפלה ובסיבוך של דברים"
אייזיק ניוטון
|