|
||||||||||||||||||||
|
רק"ם אירני מקורי (פחות או יותר)
מעבר לטנק הזולפיקאר וכל ההתנהלות העירנית-לפרקים סביבו, קיימים עוד כלים אירניים פחות מוכרים - רובם ככולם שיפורים או שדרוגים של כלים קיימים. מאחר ומדובר בתחום פחות מוכר, מגיע לו בצדק אשכול נפרד מאשכולות הרק"ם זר/מוזר הקיימים.
|
זחל"ם אמפיבי Shahid Farsi
הזחל"ם האמפיבי Shahid Farsi (ע"ש השאהיד סלמאן א-פרסי, אחד מבני-לווייתו של הנביא מוחמד) פותח בשלבים המאוחרים של מלחמת אירן-עירק, על בסיס נסיון שהצטבר במתקפת השחר מס' 8 (1986) ומתקפת קרבלה מס' 5 (1987). אותן מתקפות בוצעו בחזית הדרומית, ואופיינו במחסור ברק"ם אמפיבי הנדרש לאיזור ביצתי זה - מחסור זה הביא לשימוש בכלים כמו סירות גומי, שחסרו כל מיגון והיו רגישות ביותר לפגיעות נק"ל. הפרוייקט יצא לדרך בשנת 1988, כשנה לפני סיום המלחמה. ככל הידוע, עבודות הפיתוח הופסקו בתחילת שנות ה-90 לטובת פיתוח הנגמ"ש בוראג (גרסה מקומית ומשונמכת של BMP-1) - מאז הוא מוצג רק במצעדים, וכלל לא ברורה ההסטוריה המבצעית שלו (אם בכלל היתה כזו). מבנהו הכללי של הכלי פרימיטיבי למדי, והוא בנוי כולו ריתוכים גסים של פלטות שטוחות. החלל הפנימי מספיק עבור 8 לוחמים והדגם המקורי היה עירום מחימוש, אך בהמשך הותקן מדף עם כנת מק"כ וכן הותקנו חרכי ירי בדפנות. מערכת ההנעה האמפיבית נלקחה מרק"מ רוסי/סיני קיים, לא ברור איזה. טענה מעניינת שמצאתי באתר בריטי מקשרת את עיצוב הכלי לחברת Cardeon ולרק"ם שפיתחה באותה תקופה עבור צבא צ'ילה. פרט מעניין נוסף שנראה בתמונות הוא הסטוריית הפיתוח של הכלי - בתמונות מוקדמות יותר הדלתות האחוריות מרובעות וממוקמות מעל קו המים בעת ציפה, ובדגם הקיים כיום ומוצג במצעדים מותקנות דלתות הגדולות בערך ב-1/3 ומאפשרות פריקה נוחה יותר מתוך תא הלוחמים.
|
נגמ"ש קל Shahid Aethbari
כלי נוסף שמתבסס על הלחימה בדרום הוא הנגמ"ש הקל Shahid Aethbari (לא הצלחתי למצוא פירוש לשם), שנבנה בשני דגמים שונים:
- דגם פיקוד בעל תא סגור, הנועד לנשיאת חפ"ק קטן בתנאים מוגנים. - דגם סיור/נ"ט בעל תא לחימה פתוח, המאפשר נשיאת תול"ר או רקטות נ"ט. משקל הכלי 3 טון, והוא נושא צוות של 3 (נהג, מפקד, תותחן). גובהו 2 מטרים ואורכו 3, והוא מגיע למהירות של עד 75 קמ"ש בדרך סלולה עקב שימוש בזחלים עם רפידות גומי. ככה"נ פיתוחו בוטל מיד עם סיום המלחמה, אך הוא עדיין מוצג במצעדים. |
ג'יפ זחל"ם Shani-dar
ג'יפ זחל"ם Shani-dar נועד לספק את הצורך ברכב משא רב-תכליתי וקל, שעדיין יכול להתמודד עם דיונות בשטחים מדבריים ובוץ בשטחים ביצתיים. הכלי פותח משילוב בין קבינה של ג'יפ טויוטה לנד קרוזר (הג'יפ העיקרי של צבא אירן) עם תיבת הילוכים אולי גם מזקו"ם של זחל"ם אמריקאי M2/M3. היתרון בכלי זה הוא שאינו דורש הכשרה או אימוני נהיגה ותחזוקה מורכבים במיוחד למי שכבר מיומן בנהיגה, עובדה קריטית עבור צבא ה"מתנדבים" האירני באותה תקופה.
|
שריונית Rakhsh
סדרת Rakhsh מורכבת משני כלים דומים, הראשון הוא Rakhsh והשני הוא Scout. למרות שקשה למצוא הבדל בין הכלים השונים ידוע ש-Rakhsh הוא כלי בעל הנעה 4x4 במשקל 7.5 טון, עם מנוע 155 כ"ס המגיע למהירות מירבית של 95 קמ"ש. הכלי מצוייד בצריחון המוכר מנגמ"שי BTR-70 וBRDM-2, עם מק"כ 14.5 מ"מ ומקלע מקביל 7.62 מ"מ - באחת התצוגות בטהרן הוא נראה עם תותח 23 מ"מ דו-קני במקום הצריח. הכלי יוצא למספר מדינות בודדות וכלים סודניים מדגם זה אף הופיעו מספר פעמים בשנה האחרונה, אך בניגוד לדיעה הרווחת הוא מעולם לא יוצא לצפון קוריאה (הכלי שסומן ע"י נאט"ו M-1992 דומה לו מאוד, אך הוא כלי עדיין אחר לגמרי).
Rakhsh Scout |
מפלצת הביצות
ולפעמים פשוט נתקלים בכלים כה אזוטריים והזויים, שאין ברירה אלא לצרף גם אותם. הכלי שבתמונה יוצר כנראה אי-שם בשנות ה-80, ולא מצאתי עליו כל פרטים. ברור ומובן שהוא נועד לנסיעה בתוך ביצות, ולכן הוא מצוייד בגלגלי פלדה ענקיים עם פסים לשיפור האחיזה בבוץ. נראה שהוא מצוייד במנוע גדול למדי, כנראה של משאית. עוד פרטים יתקבלו בברכה!
|
איך מתחזקים דבר כזה???
דבר כזה בצה"ל היה דורש טפ"ש של שלושה ימים לאחר נסיעה בביצה.
|
מזכיר לי מאוד את הכלי הבא:
(נלקח מכאן) הכלי בתמונה הנ"ל משמש לשבירת פטריות מלח בבריכות האידוי במפעלי ים המלח. ה"גלגלים" שלו משמשים בעצם כמצופים - הם ריקים לגמרי, ומאפשרים לרכב ליסוע/לשוט על מי הבריכות. הכלי הזה בעצם צף, ולדעתי הכלי האיראני משתמש בעיקרון דומה (ואולי אף מבוסס על אותו הכלי שבמפעלי ים המלח). |
ציטוט:
הכלי נקרא Jabel, לעיתים בצירוף המילה טרקטור או נסיוני. כל הנראה אין עליו הרבה מידע חוץ מהתמונה הזו שמסתובבת, והפרוייקט נסגר כשנגמרה המלחמה. זה הגוף שיזם את הכלי (מקור): These projects have been designed and produced by Jahad Sazandegi. Jahad Sazandegi did many important engineering projects during war. They also did many construction projects in villages and deprived areas Todays, some experts and analysts ask this question why did officials disband Jahad Sazandegi afte war, they believe it was a wrong decision. Jahad Sazandegi was an orgnization similar Basij but in the field of engineering and construction affairs. עריכה:
עוד כמה תמונות [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.irfreeup.com/images/28453387161912396866.jpg] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.irfreeup.com/images/59810968662499288458.jpg] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.irfreeup.com/images/82795080488768350581.jpg] המקור (כולל עוד תמונות של פרסים בביצות) אפשר לתרגם בגוגל אבל אין עוד מידע: http://1175.blogfa.com/cat-10.aspx |
עברו לא מעט שנים מאז שפיקדתי על טנק, אבל לראות את כל התמונות המענינות האלה מעלה לי תאבון די גדול לשים עליהם "צלב-על" ולראות איך הם מגיבים לסידרה של חלולים.
|
עוד תמונה ודגם אחר
|
עוד תמונות
האתר ש-ISHPUZ מצא הוא מכרה זהב, אם חופרים בו כמו שצריך. למשל שתי תמונות נוספות אלו:
|
ג'יפים אמפיביים
|
משגר RPG רב-קני
ובאותו עניין - משגר RPG פריסקופי |
איני רואה שום אפשרות לשנות את ההגבהה של המשגר. אולי זה מיועד למארב על נקודה מסוימת.
הפרויקטים הללו אולי לא הבשילו לשום דבר, אבל הם האבות הרוחניים (ואולי גם הארגוניים?) של שלל הרחפות, התותחים, כלי הרכב, המסוקים, מטוסי הקרב וכו' שהרפובליקה האיסלמית של איראן מתנאה בהם. |
בתמונה הראשונה נראה כמו אותו הדגם ממקודם, רק שבור :)
(או אולי לפני הרכבה?)
|
Shahid Aethbari - נראה כמו חיקוי (מאוד) לא מוצלח לוייזל הגרמני. נראה לי שאת זר ההינע הם פשוט 'דפקו' מאיזה שרמן / סטיוארט |משוגע|
|
תמונות ממפעל התעשייה הביטחונית האירנית של בנית הטנק הטוב ביותר בעולם ה Zulfiqar-3
http://thearkenstone.blogspot.com/2...r-3-turret.html |
כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 17:19 |
הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©