|
||||||||||||||||||||
|
היסטוריה של טרקטורים
ראיתי את התמונה של ליבני על הטרקטור המיוחד הזה.(מעורר בי נוסטלגיה)
אמרתי בליבי- זהו פורום היסטוריה, אז בואו נזהה גם טרקטורים. מי יודע תוצרת איזה פירמה טרקטור זה ומה המיוחד בו ? דרך אגב , מי יודע היכן "זרוק" עוד טרקטור כזה |
לפי לבני...
וטרקטור "פורש" מודל 1960 לחובבי הז'אנר
|
יפה , יפה
הייחודיות שלו , שהיה טרקטור עם צלינדר אחד , היה מיועד יותר להובלות מאשר לעבודה חקלאית.
עוד "שלד" של טרקטור כזה נמצא ב "היוגב"-זרוק בשטח המושב . שמתי עליו עין לשפצו, . הנה עוד טרקטור עם סימן דרך. מי יודע היכן הוא מוצב ? |
ניחוש בלבד, (כי זה לא הפרגסון 35 שלקח אותי לבית הספר כל יום במקום אופניים)
בנעוריי ניסיתי לנהוג בכל כלי ממונע שהצלחתי להניע.
זכור לי במעורפל גיר כזה על טרקטור "אוליבר" שלא הצלחתי להניע. לפי הרקע, התמונה היא מעמק הירדן. |
טרקטורי הפורש
הובאו לארץ במסגרת הפיצויים מגרמניה. היו לא מעט כאלה. ברחובות, ברחוב הרצל, יש ככר קטנה ששם מוצב אחד מהם. מהרגע שאתה לומד להבחין בהם ולהכיר אותם, לא קשה למצוא כאלה. הם די שכיחים.
|
לא ידעתי שיש כאן חובבי טרקטורים...
אז במיוחד עבורך..
הנה עוד קצת תמונות שחשבתי שיעניינו... ראשית כל למען ההגינות, היה שם עוד טרקטור מאותו דגם (או שלא?)... עם התקנה/זרוע להתקנת כף מקדימה: וכך נראה גם פאנל השעונים שלו...מצחיק ומינימאליסטי בהשוואה למודרניים בני ימינו... וזה הדגם וכך נראות תויות הייצרן שעליו כשעל אחת מהן מופיעה כמובן שנת הייצור: אגב - לפי מה שסופר לי, שני הטרקטורים הללו הנם חלק ממוזיאון טרקטורים וציוד חקלאי שקיים בתל עדשים פרי יוזמתו של אחד מחברי המושב שמקדיש את מרצו וזמנו לאיתור ושיפוץ כלים שכאלה ! בתל עדשים יש עוד טרקטור "פורש" אחד שצולם בשעתו ע"י "אדריכל" במהלך מסע ציד העמדות שערך במקום ואני עצמי צילמתי עוד טרקטור אחד מיוחד ומאוד מאוד משעשע למראה במהלך ציד עמדות שערכתי בקיבוץ אחר ... אני אחפש את התמונה שלו לצורך העניין... |
בילדותי נסעתי על כזה
חבר מצא כזה כלי שיפץ אותו לתפארת ,כמובן צבע אותו ב"אדום פורשה" .
בעל מנוע דיזל קטן עם קירור אויר אם אני לא טועה התנעה עם מנואלה. אנחנו בכל אופן הנענו אותו בדחיפה .עשה רעש של מערבל בטון . בגלל מנוע קטן וגלגל תנופה גדול לא עלה לסל"ד גבוה אבל נשאר שם בבטחון 3 הילוכים הביאו אותו למהירות מסחררת של כ-20 קמ"ש. חוויה.מאז הוא נמכר ואבדו עקבותיו. |
טוב..לא ממש טרקטור אבל בכל זאת כלי יפה ומיוחד....
שחונה לו בצד הכביש ההיקפי המזרחי של קיבוץ מעברות...
|
הצעצוע הזה הינו כאין וכאפס לעומת ההולדר 12 כ"ס, ששימש בעיקר כרכבם הפרטי של הרבה מושבניקים (עם מושב אוטובוס מותקן מאחור). כמו כן היה צעצוע שניקרא פארמל, או משהו דומה, שהיה מחובר דרך קבע למקצרה. כלי העבודה האמיתי באותם ימים היה זחל ה D-4, עם מנוע העזר, ששימש כסטרטר למנוע העיקרי.
|
ןלא לשכוח את אוסף הטרקטורים והכלים החקלאיים אשר בקיבוץ עין שמר.
|
התנעת עזר
כן , לאבי היה טרקטור דומה זחלילי "אינטרנשיונל, td6" * עליו למדתי לחרוש.
התנעת מנוע העזר מבנזין , הייתה ע"י חבל שהיו כורכים סביב ה פולי ומושכים (די דומה להתנעת מכסחות דשא). אחרי שהמים במנוע הבנזין, היו מתחממים ומחממים את הבלוק של מנוע הדיזל, התבצעה פעולה סינכרונית של 2 הידים ע,מ להפעיל את מנוע הדיזל ובה בעת לכבות את מנוע הבנזין. שאגת מנוע הדיזל הנעור לחיים עד היום (50 שנה כבר)עדיין מצטלצלת באוזניי, כמוזיקה הערבה ביותר. * טרקטור כזה נמצא בכיכר של יבניאל וכל פעם שאני עובר משם , עוטףאותי פרץ של נוסטלגיה. דרך אגב , הטרקטור השני שהעלתי תמונתו - זה לא פרגסון יש עוד "מוזיאון" טרקטורים בעין ורד (גוש תל מונד) |
טרקטור אוליבר
אכן תשובה נכונה , הטרקטור היחידי עם 6 הילוכים ו 2 "ניוטרלים," היה הכי מהיר.
נמצא מאחורי תחנת רכבת העמק ביגור |
אז ככה : משוגע אמיתי לטרקטורים זה אני , את נעורי ביליתי עליהם
למשל :
פארמל MD TD6 BTD6 TD9 CATERPILLER D4 D6 אליס צ'למרס לסוגיו השונים פרגוסון 35 , 165 פורדסון מיג'ור וולוו VOLVO האות D ברוב הדגמים מציינת שלכלי יש מנוע דיזל . ואולי שכחתי עוד כמה בכל אופן לפתוח ארגז סגור או פתוח לא שכחתי ( זאת הייתה הערה שרק פאלחים זקנים מבינים ) לפני הגיוס לסדיר עבדתי על CAT D6אצל קבלן כחודשיים בחריש עמוק של שדות השלף בקיבוץ גבים על גבול הרצועה , אני וחבר הפעלנו את הכלי 24 שעות ביממה , עצרנו רק לתדלק , חושב שמאז נשארו לי צילצולים באזנים ותמונת השרשרת האין סופית של הזחל . |
בואו, אם כך, לחפש עמדות
אין לכם מושג כמה טרקטורים מעוררי נוסטלגיה ראיתי תוך כדי מסעות הצייד שלי. הרי בכל קיבוץ יש טרקטורים ישנים, שאין איפה לשים אותם, והמקום הטבעי ביותר הוא ליד העמדות הישנות האלה, מהבטון...
אז בואו ותורו את הארץ,תגיעו לחצר המשק, תשאלו איפה העמדה שלהם - ותמצאו את כל הטרקטורים שחלמתם עליהם. ואז.. צלמו גם את העמדה ודווחו עליה. אם הייתי יודע שאתם כאלה, הייתי מצרף לכל עמדה את תמונת הטרקטור העתיק הקרוב אליה ביותר. להבא אעשה זאת. ואגב - גם אני נחלאווי, עם לא מעט שעות פרגוסון, אינטרנאש ופיאט מאחורי. ביטויים כמו פרטיקוף, גישטעל וצווישען גאז עדיין משמשים אותי מפעם לפעם, אלא שאין מי שיבין אותי. |
פרטיקוף שיבוש ישראלי של : (power take-off (PTO ,צווישן גאז
מגרמנית : גאז ביינים ,לא זכור לי שהיה נהוג בטרקטורים , בד"כ במשאיות או במכוניות הפרטיות של ימים עברו , בכל אופן נעים להזכר .
|
פרטיקוף שיבוש ישראלי של : (power take-off (PTO ,צווישן גאז
מגרמנית : גאז ביינים ,לא זכור לי שהיה נהוג בטרקטורים , בד"כ במשאיות או במכוניות הפרטיות של ימים עברו , בכל אופן נעים להזכר .
טרקטורים עתיקים : http://memory.loc.gov/ammem/award97...tml/paz_co.html |
3 הערות
הראשונה: ארגז פתוח / ארגז סגור = תיכנון החריש בשדה. האם להתחיל מהצדדים ולסיים במרכז השדה זה נקרא "ארגז סגור" . "ארגז פתוח" זה מלהיפך, להתחיל במרכז השדה ולאט לאט להתקרב לקצוות.
PTO = אפשרות הפעלת כלים אחרים ע,י הטרקטור (כגון מכסחות,מכבשים,משאבות,מרססים, מקצרות וכו..) ההפעלה הייתה ע"י חיבור קרדן הכלי ליציאת הכח של הטרקטור, שנמצאת מאחורי הדיפרנציאל האחורי. הפעלת המערכת הייתה ע"י ידית מיוחדת בגיר הטרקטור.(דרך אגב, קראתי באיזה מקום שגם היו ג'יפי לנדרובר עם PTO לטובת החקלאים הבריטים) "צווישן גז" זו הייתה שיטה להעברת הילוכים ברכבים / טרקטורים בהם לא הייתה תיבת הילוכים ידנית סינכרונית. עיקרה של פעולה זו , היתה התאמת סיבובי המנוע למהירות הרכב בעת העברת הילוכים(הורדת הילוך) וזאת לקדם שילוב חלק (כמו חמאה) של ההילוכים.(ואל תשבור את השיניים ! ! !) איזה אחלה של שירשור (למי שיש תמונות-שיצרף בבקשה) |
אני חושב שארגז פתוח זה התחלה בצדדים וסיום במרכז וסגור בדיוק להפך
אבל מה זה משנה ? כיום המחרשה המתהפכת ביטלה ממילא את השיטה הזאת .
|
לגבי ה PTO אכן המצאה גדולה יש גם ביונימוג של מרצדס אחורי וקדמי מה שמקשה
על הסיווג של הרכב אם זה טרקטור/משאית/ג'יפ . בטרקטור פורשה שפתח את הדיון מצורפת מקצרה צידית שמופעלת ממערכת מוטות וצירים שמעבירים את הכח מהגלגל או מהגיר כך היא תעבוד רק בתנועה של הטרקטור. עוד נקודה בעניין שמועה ששמעתי מגוף שלישי על החקלאים הראשונים שהתחילו לעבוד עם טרקטורים לאחר שהתרגלו לחרוש עם בהמות...בסוף שורה שרצו לעצור את ה"בהמה" החדשה לאחר שלא נענתה לצעקות שלהם פשוט קפצו ממנה ונעמדו לה מול ה"עיניים" (כמו שעושים לסוס והוא נעמד) וכמעט שאיבדו את חייהם. |
אתר הטרקטורים של גבעת ברנר
|
כמה מקומות בארץ בהם יש טרקטורים ישנים משוחזרים
עין ורד מוזיאון הטרקטורים ארז מילשטיין:
http://www.tractor.org.il/index.asp עין שמר סדנת שועלי: http://www.courtyard.co.il/sadna.htm גבעת ברנר מועדון השרשרת: http://www.geocities.com/ctc_gb/ כפר תבור ג'ונדירלנד: http://www.jdland.co.il/ אבשי מרגולין יקנעם: http://www.kvishim.co.il/Articles.asp?id=135 בקיבוץ ניר עם עופר המר משפץ טרקטורים עתיקים ומעוניין להקים מוזיאון הנה גם אתר עם צילומי טרקטורים: http://shave.start.co.il/comm_displ...=1&CommID=19450 בבקשה להוסיף עוד קישורים מענינים לטרקטורים עתיקים בארץ |
זה רק נדמה לי, או שבאמת, לרובנו עבר או הווה חקלאי?. או לפחות נאחלאווי?. גז ביניים, אגב, היה רווח גם בטנקי הט55, ט54, הזכורים לרע.
|
גז ביניים בין מה למה
אני מכיר את הדאבל קלץ', להלן השלבים, הראשון להוצאת ההילוך גז ביניים והשני להכנסת ההילוך.
ו |
וגם בשרמנים...
M-10 בעל מנוע בנזין כוכבי* (שהיה גם במטוס האימונים "הרוורד"). ואחר כך עם מנועי דיזל GM ו קמינס.
* הייתי בקורס האחרון של צהל על מנועים אלה (בשריון) |
גאז ביניים נותנים רק בשעה שיורדים במהלכים ,נוסעים ברביעי לוחצים על המצמד ומוציאים
להילוך סרק ( ניוטרל ) עוזבים את המצמד נותנים גאז , לוחצים על המצמד ומכניסים לשלישי , העקרון הוא
להשוות מהירויות של גלגלי השיניים בתיבת ההילוכים כדי שיהיה אפשר לשלב הילוכים . |
סוג המכבש שבתמונה
מתוך עיון נוסף בתמונת המכבש,לפי צורת המנוע(עיצוב החזית), אני חושב שהמנוע הוא של טרקטור TD9
תוצרת "אינטרנאשיונל"-- יש השגות ? |
מיקרו מוזיאון מתפורר לאיטו
בחזית יוטבתה בעיר, בבת גלים בחיפה.
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10 11. 12. |
הקפצה לטובת חובבי השיחזורים...
אנ'לא יודע כמה מכם מכירים את המוזיאון בעין ורד , אבל זה מקום מדהים ששווה ביקור . (ועד הביקור הפיזי , אפשר גם לבקר באתר http://www.tractor.org.il/ , ואפילו בדף-הפייסבוק של המוזיאון https://www.facebook.com/erezTractors?sk=wall) מתוקף העובדה שכמה מחברי מחבורת הג'יפאים מתנדבים שם לעבודה ונמצאים שם בכל יום שישי , הרי שגם אני מבקר שם לפעמים , וכדרכי בקודש - תמיד עם מצלמה... מצאתי לנכון להביא לכאן קישורית לאלבום שהעליתי היום על שיחזור אחד הטרקטורים : http://www.facebook.com/media/set/f...22317.545999311 http://www.facebook.com/media/set/f...11&l=fcfec4878e ולמי שלא מצליח להכנס - זה הועלה גם ליוטיוב : לצפייה במקור באתר YouTube, לחצו כאן. אם תהיה דרישה , אוכל להביא לכאן עוד תמונות וסרטונים מהביקורים שם... |
בינתיים , בלי דרישה , משהו "על החשבון" ;) ...
יש "פורש ליבני" ויש "פורש מוזיאון" : ויש כמה וכמה "אוליברים" : |
אתה מתבלבל בין CATERPILLAR לבין INTERNATIOL
רק לקטטרפילר היה מנוע עזר ( בנזין ) שאותו הניעו עם חבל ותפקידו היה לסובב את מנוע הדיזל הראשי .
|
כלים יפיפים 1 האם הם גם נוסעים בכוחות עצמם ?
|
"גמר שיפוץ" = תנועה עצמאית של הכלי |cool| . מדי שנה משתתפים כלים מהמוזיאון בתערוכות שונות בארץ , ובהן הם נוסעים . גם ביום העצמאות הקרוב יובלו חלק מהכלים על משאיות לירושלים , ושם יסעו -עצמאית- במסגרת שיירה . אבדוק פרטים עם הנוגעים בדבר ואודיע כאן . אפרופו כלי שהזכרת קודם : משפצים עכשיו D4 מהיסוד (ברמה של חריטת צילינדרים חדשים במקום ההרוסים...) |
אולי אתה מתכוון שמשפצים את הצילינדרים הישנים ? קשה לי להאמין
שמייצרים צילינדרים חדשים ולו רק בגלל הקושי להשיג את חומר הגלם שממנו חרטו את האורגינל .לפני
עשרות שנים . |
כן כן
את הצילנדרים מנסים לשפץ ( ליטוש פנימי / שחרור טבעות / בוכנות תקועות ) בדרך כלל הנזק הוא נזק חלודה . אין כללים למי נפגע יותר למה ומתי חלק מהכלים עומדים בגלל תקלה וכך הם ננטשים ( מנוע תפוס / מנוע שבור ) חלק מהכלים יוצאים משימוש ונתקעים מכל סיבה שהיא וכאן נכנס הצד המקצועי הרבה הרבה נסיון אין סוף אילתורים . הרבה הרבה ....המווון סבלנות בנית כלים מיוחדים לחילוץ חלק אחד ( חילוץ הבוכנות של הדי 2 ) חייב חריטה של תושבת מיוחדת חבקתי את המנוע עם שרשרת וגק 20 טון לחיצה . כל נסיון אחר היה גורם לכל הטרקטור להתרומם . אבישון מוזמן לצרף תמונות והסברים . לפעמים יושבים עם איזמל וחוצבים בטון שיצקו על טרקטור שהיה בגן ילדים אבל אין מצב שהכלי לא נוסע !! איציק |
ציטוט:
עכשיו סיבכת אותי :o... אנסה להביא את התמונות לפי הסדר שאני הבנתי אותן...(את חלקן כיווצתי כדי שיעלו כאן במסגרת המגבלות) חריטה : הכנה להכנסה : הכנסה בלחיצה : וגם תמונות של ה-D2 : |
הנה עוד כמה תמונות של טרקטורים ישנים
אני יודע שחלק מהתמונות לא ראויות "למאכל אדם".
אולי יהיה צ'אנס נוסף לבקר במקום- מוזיאון טכני ליד אדמונטון קנדה. בכל אופן לחובבי הז'אנר זו חגיגה |
מבלי להיות עד לשיפוץ אני משער שהתהליך היה פחות או יותר כך :
שלפו בכוח את הבוכנות מהמנוע , שלפו בכוח את השרוולים מבלוק המנוע , ניקו היטב את תושבת
השרוולים בבלוק , ליטשו היטב את השרוולים מבפנים ומבחוץ והחזירות אותם לבלוק המנוע וקיבעו אותם עם דבק חדיש כדי לפצות על החומר שירד בליטוש , החזירו את הבוכנות בחזרה לתוך השרוולים בבלוק המנוע עם טבעות OVERSIZE כאשר הן מנוקות ומלוטשות . אולי בניקוי חול ? בהזדמנות שאל אותם אם התהליך היה כך פחות או יותר ... |
ושתי הפרוטות שלי....
ספר בנושא משנת תשי"ב, שמצאתיו זרוק ומפורק. למזלי - ללא חוסרים.
הספר בשלבי שיחזור וכריכה מחדש. |
ציטוט:
עמי , אתה יכול לשאול ישירות את איציק (4x6zh) : הוא "אוטוריטה מקצועית" בתחומו , שמתנדב ועובד במוזיאון בכל יום שישי - וגם לוקח ועובד על חלקים בזמנו הפרטי במוסך שלו... |
בחלקי המנוע הפנימים אני לא עושה ניקוי חול
ניקוי החול אומנם מנקה טוב . אבל גורם נזק לפני השטח. מקסימום אנימריץ את החלק על מחרטה ומנקה נקודתית באזורים שיש צורך לנקות בדרך כלל יש פגיעה לעומק ( מהחלודה ) ואז חורטים טבעת / שרוול / או הברגה חדשה . איציק |
ציטוט:
ב-30.5.11 הצדיעה ההתיישבות לירושלים , בצעדה שכללה גם טרקטורים ממוזיאונים שונים . נילוויתי לאנשי/מתנדבי "מוזיאון הטרקטור והמיכון החקלאי" בעין-ורד , וזו התוצאה : לצפייה במקור באתר YouTube, לחצו כאן. |
אוסף טרקטורים בפרדס חנה
בחצר הבית שבצומת איטונג בפרדס חנה יש סככה ובה כ-30 טרקטורים ישנים משנות השלושים ועד שנות הששים
|
בקיבוצי קיים טרקטור Allis ישן העונה לשם "יפה", כל שבועות מוציאים אותו מהסככה ומציגים אותו באירוע הקיבוצי. הטרקטור עצמו עבר קצת התעללות במהלך השנים, ושני הגלגלים הצמודים שהיו בעבר מקדימה הוחלפו באחד. אי לכך ובהתאם לזאת הערך שלו מבחינה אספנית הוא כנראה אפסי, אבל בשבילנו יש לו ערך סנטימנטלי רב...
(נראה כאן רתום למזרעת דריל של ג'ון דיר, הישנה ביותר שבשירות אצלנו) |
לטרקטור הזה יש בנוסף לדושת מצמד גם ידית מצמד .
|
אכן ה"קלאץ' יד" הידוע לשמצה שנוהג לקפוץ ולעשות צרות דווקא ברגעי האמת של המפגנים הקרקעיים הטקס...
|
אאל"ט מצמד היד עצר את נסיעת הטרקטור אך לא עצר את מעביר הכוח
ה PTO כך שהמכונה הנגררת כמו קומבין למשל , היה עדיין מופעל .
מה חבל שעברו כ 50 שנים והראש שלי עדיין זוכר את הזוטות האלה ולא דברים יותר חשובים ........................... |
ועוד משהו שמצאתי השבוע בזכרון יעקב.....
|
ועוד אחד בר מזל
עוד אחד שחזר לחיים אחרי שנים רבות
פרגסון מהדגמים הראשונים מנוע 23C ביום שישי חזר להסתובב בשדות וימצא את מקומו במוזיאון . לצפייה במקור באתר YouTube, לחצו כאן. |
ומה שנת היצור של הפלא בעל שלושת הגלגלים הזה?...
|
מעשה בפרגוסון 165 חדש לחלוטין בסוף 1963 .
בסוף שרותי בסדיר הייתי מדריך חבלה ב בה"ד 14 אז בחצור ומצאתי עבודה אצל אדם מגן יבנה
שהיו ברשותו כמה טרקטורים , ביום נמנמתי בבסיס ובלילות עבדתי על כלים שונים . לילה אחד בעודי בשדה התקלקל משהו בכלי הנגרר ( כבר לא זוכר מה היה הכלי ) ,שחררתי הכלי מהטרקטור ונסעתי עם הטרקטור לביתו של המעסיק בגן יבנה . הגעתי לביתו השארתי המנוע עובד ולא דאגתי לנעול את הברקסים . בעודני מדבר על בעל הבית הצריף הגדול שהוא גר בו הזדעזע קלות . הסתבר שמהרעידות של המנוע העובד הטרקטור גלש לתעלה שבצד הדרך ונעצר ע"י עמוד הטלפון או החשמל שהיה מעץ .עליתי על הטרקטור ונסעתי לאחור ואז המחזה הגיע לשיאו ! הראדיאטור והגלגלים הקדמים נשארו דבוקים לעמוד ואילו המנוע צנח לאדמה ונסע ונסע לאחור יחד איתי .... הקבלן ואנוכי התחלנו לבכות , הוא על הנזק לטרקטור חדיש ואני על משכורת חודש שתלך לאיבוד ... |
(אני יודע שעבר קצת זמן, אבל מה זה 4 חודשים בשביל חובבי היסטוריה אה? ;)) |
כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 20:22 |
הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©